Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Mindre barngrupper och fler pedagoger är vad förskolan behöver

Jag arbetar på en förskola i Östersunds kommun, och vi fick en dag en vikarie, en erfaren förskollärare som närmade sig pensionen och nu bestämt sig att ”tim-vicka” sista tiden i arbetslivet.

Hon blev kvar hos oss en längre period, och drog i gång skapande, pyssel, högläsning och samlingar där barnen deltog med liv och lust. Hela avdelningen lyfte de dagar hon jobbade hos oss och vi berömde förstås hennes goda arbete.

Då sade hon ”ja, varför har jag aldrig jobbat så här förut?”, för hon hade ju själv märkt hur väl det fungerade. Efter lite funderande tillsammans slog det oss; hon har ju aldrig förut haft förutsättningar att så fullt ut fokusera på barnens verksamhet utan allt kringarbete tog all tid!

Nu behövde hon inte tänka på att ha koll på vaktmästarna, sköta fastighetsfrågor, torka bord, samverka med kök och städ, beställa material, lära sig nya digitala system, gå på tusen möten, ha en mängd föräldrakontakter, planera sammanslagningsperioder, lägga schema, skriva allsköns handlingsplaner, uppdatera IT-utrustning, tvätta textilier och städa förråd med mera, som vi i förskolan idag förväntas göra samtidigt som vi ska planera, genomföra och utvärdera vår verksamhet med barnen.

Alla delar är naturligtvis viktiga, men när det bara läggs på mer uppgifter på vår redan ansträngda tid; ska det verkligen krävas att man säger upp sig och blir timvikarie för att få göra det vi är på jobbet för, det vill säga erbjuda barnen pedagogiska aktiviteter? Är det så det ska vara i Östersunds kommun?

Vi som jobbar i förskolan, Lärarförbundet och förskoleforskning, har sedan länge talat om att det som krävs är färre barn i barngrupperna och fler (utbildade!) pedagoger. Hur länge ska det ta innan ni som bestämmer lyssnar på oss?

Skolverkets forskningsbaserade riktlinjer anger 6–12 barn bland 1–3-åringar och 9–15 bland 4–5-åringar. På min förskola har vi 15 bland de yngsta och 21 bland de äldre...

Frustrerad förskollärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel