Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Nu är det dags att uppfylla löftet om ett fängelse i Östersund

Byggande av ett fängelse utlovades i början av 2000-talet som ersättning för Försvarsmaktens nedläggningar i Östersund.

Fängelset skulle ha plats för 240 intagna och 30 häktesplatser. Projekteringen kostade 250 miljoner. Till det kom kostnader för kommunen för mark, vägar, vatten, avlopp, planarbete med mera.

Hela projektet havererade i en soppa av korruption. En våt filt lades över projektet och slutligen försvann det ut i evig glömska.

Bakgrunden till Sveriges största mutskandal (ÖP 7 januari 2014)

Kommunens nedlagda ansträngningar och pengar måste på något sätt räddas och inte satsats förgäves. Lösningen blev då att hitta företag som hade behov av serverhallar. Tillgången till ”grön” energi och ett subarktiskt klimat skulle tillsammans med den färdigbyggda infrastrukturen vara det som skulle tilltala företagen.

Vi kan tio år senare konstatera att inga serverhallar etablerats i Jämtland. Däremot har de byggts hallar från Norrbotten i norr till Västmanland i söder. Känns som idén med serverhallar hamnat i en återvändsgränd.

Samhället förändras och det som hänt sedan början av 2000-talet är bland annat en utveckling av brottsligheten i en omfattning som vi inte kunde tänka oss vi den tidpunkten. Som en följd av detta har också behovet av fängelseplatser ökat dramatiskt de senaste åren.

Enligt Kriminalvården var beläggningen i snitt på fängelserna 96 procent (6 september 2020). För klass 1- och klass 2-fängelser är beläggningen upp till 115 procent. Ingen tycker att denna överbeläggning är bra för vare sig intagna eller personal. Fängelset i Östersund skulle enligt min bedömning vara ett klass 2-fängelse. Det finns ett behov av fängelseplatser.

Enligt Riksrevisionens rapport (RIR 2020:16) ”Effektiviteten vid Kriminalvårdens anstalter” konstateras att ”Det kan vara lönsammare ... att bygga nya anstalter i stället för att genomföra omfattande renoveringar…” (av befintliga fängelser, min anmärkning). Rapporten förordar fängelser med 300 intagna av både ekonomiska och kriminalvårdande skäl.

Det projekterade fängelset i Östersund skulle kunna ha 270 intagna. En utökning till 300 platser inom gjord projektering kan inte vara något större problem. Den typ av brottslighet vi brottas med i dag har också gett lägre prioritet till den så kallade närhetsprincipen med fångvård i närheten av bostadsorten.

I rapporten redovisas antal anställda i ett fängelse i relation till antalet intagna. Fängelset i Umeå har drygt en anställd per intagen vilket i jämförelse med ett fängelse med 300 fångar skulle generera minst 300 anställda. Den högst osäkra etableringen av ett nytt regemente i Östersund skulle sysselsätta runt 50 personer.

Det är dags att påminna riksdagspartierna om löftesbrottet, att lösningen på Kriminalvårdens problem med överbeläggning, ineffektivitet och icke ändamålsenliga lokaler ligger i Östersund. Samtidigt återvinns 250 miljoner till samhället.

CGW

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel