Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Rådhusgatan är en genomfartsled – inte en innerstadsgata

I en insändare för några dagar skrev personen att Östersunds gator inte är dimensionerade efter dagens trafik. Jag instämmer i detta.

Jag har kört bil i Östersund sedan 1960-talet och gatorna var lika smala då som nu, fast invånarantalet nu mer än fördubblats.

På 1970-talet byggdes Rådhusgatan om till fyrfilig med trafikljus för att förbättra trafikflödet genom staden. När förbifart Östersund byggdes, trodde de styrande att trafiken genom staden skulle minska. Det gjorde den till viss del, eftersom mycket av den tunga trafiken försvann.

De styrande fick då för sig att Rådhusgatan skulle förvandlas till en innerstadsgata och då byggdes gatan om igen och försågs med konstiga rondeller, bitvis fyrfilig, mest tvåfilig och s k vävning där det smalnar av samt en helt förstörd genomfart mot Lugnvik.

Där har gatan smalnats av, försetts med en onödig cykelväg (det fanns redan två) samt fått en konstig böj, där vägen tidigare var rak. Rådhusgatan har varit, är och kommer alltid att förbli en genomfartsled och det är naivt att tro att det ska upphöra för att politikerna med Miljöpartiet som ivrig motståndare till biltrafik bygger om och smalnar av. Det enda som händer är att det uppstår köer med avgasutsläpp som följd samt irritation.

Inger Jonsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel