Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Trafikverket har märkliga uppfattningar om trafiksäkerhet

En bra och tydlig debattartikel av Anna Olofsson Frestadius belyser hur illa ställt det är med både vägunderhåll liksom planer på nyanläggning av vägar på den svenska landsbygden.

DEBATT: Vi måste införa en lägstanivå för hur dåliga våra vägar får bli (9 mars)

Ett flertal olika regeringskonstellationer har konsekvent under flera decennier satsat allt mer på vägar i storstadsregionerna i södra landsänden. Trafikverket, som ansvarig myndighet, är en inrättning som styrs näst intill det som liknar paragrafrytteri, där verklighetsnärvarande och förmågan att ta till sig andras åsikter är en okänd faktor.

Till det här bristande vägunderhållet kommer nu också den överenskommelse SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) gjort med Trafikverket om att vägbelysningen efter statliga vägar ska handhas av Trafikverket. Men först efter att kommunerna tvingats för miljontals kronor bekosta upprustningen av  belysningen, enligt Trafikverkets direktiv.

Men i samhällen med färre än 200 personer vill Trafikverket inte ha någon vägbelysning.

Enligt vad som är känt om direktivet ska belysningsstolparna bland annat vara krocksäkra och belysningen miljöbesparande.

Men i samhällen med färre än 200 personer vill Trafikverket inte ha någon vägbelysning. Allt ställs ju i relation till kostnader för trafikskadade och vad samhället tjänar på förebyggande åtgärder.

Trafikverket borde visa hur stor andel som svårt skadas och dödas i olyckor med dagens vägbelysningsstolpar och jämföra det med kostnaden för säkrare vägar på landsbygden.

Att Trafikverket har sin egen märkliga uppfattning vad trafiksäkerhet handlar om är ju väl känt. Men det är anmärkningsvärt att SKL ingår ett avtal som innebär en klart försämrad säkerhet för människor i små samhällen på den svenska landsbygden. SKL borde företräda kommuner och deras innevånare, inte springa statliga Trafikverkets ärenden.

I stället för orealistiska satsningar i trafiksäkerhetens namn borde Trafikverket och även SKL ta sig en rejäl funderare om vad som är mest skadenedbringande efter våra landsbygdsvägar – en ny lyktstolpe eller en bättre underhållen och bredare väg.

Johnny Åkerlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel