Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Utanför stadskärnan får vi betala extra för gatubelysning

Krönikören Katarina Östholm påtalar hur Trafikverkets och SKL:s överenskommelse om gatubelysningsstolpar drabbar landsbygdskommuner utan att de har fått yttra sig i frågan.

På debattplats gör Ledin (L) och Ericsson (C) en utmärkt kostnadsredovisning av expresscykelvägarna, uppgifter som tidigare för mig varit okända.

DEBATT: C och L: Slöseri med skattepengar att bygga ännu en expresscykelväg (5 mars)

Samma dag låg en avi i brevlådan med en tilläggsinbetalning om 200 kronor till Sunne lysförening. Styrelsens skriver: ”på grund av det sänkta anslaget från kommunen ser vi oss nödgade att göra denna utdebitering för att täcka underhållskostnaderna.” Givetvis betalar vi för att få behålla vår gatubelysning. 

Orrviksborna har även kostnader för väg- och gatuunderhåll och snöröjning trots att vi har samma kommunala skattesats som boende i centrala Östersund.

Det anses att det sker en klyvning mellan stad och land i Sverige. Här sker en klyvning inom kommunen, mellan centrala Östersund och orterna utanför stadskärnan. Ovanstående är ett exempel, Litsbacken ett annat.

Överenskommelsen mellan Trafikverket och SKL är ogenomtänkt och utgår från ett urbant synsätt. 

Frågor till kommunledningen. Vilka är utsedda ombud att representera vår kommun i SKL, en sammanslutning som anges som motpart mot Trafikverket?

Hur går det med gatulyset i Sunnebygden och orter med liknade förhållanden? Får små intresseföreningar ansvara för att stolpnormerna uppfylls enligt Trafikverkets kriterier och stå för de uppkomna kostnaderna?

Ser fram emot information!

Olle B. Häggkvist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel