Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Varför lyfts inte Norra stambanan fram?

Norra stambanan är sedan den byggdes den viktigaste tågförbindelsen mellan länet och Stockholmsområdet.

För närvarande behandlar regeringen remissyttrandena över Trafikverkets förslag hur infrastrukturinvesteringarna ska fördelas över landet under 2018–2029. Varken Region Jämtland Härjedalen eller Östersunds kommun har i det sammanhanget argumenterat för stambanans utveckling, utan i stället anslutit sig till de övriga Norrlandslänens argument för projektet Botniska korridoren, som innebär upprustning och nyinvesteringar av järnvägen längs Norrlandskusten.

När regionrådet Uitto (S) för ett tag sedan intervjuades i tv om det förhållandet pratade han märkligt nog mest om hur viktigt det är med bra förbindelser med Sundsvall och Trondheim.

En möjlig förklaring till det kan finnas på Botniska korridorens hemsida, där det EU-stödda projektet Mittstråket Norden anges som en samarbetspartner.

Det projektet består av ett antal mindre väg- och järnvägsåtgärder längs stråket Sundsvall–Trondheim. Både regionen och Östersunds kommun är med i projektet, och bland åtgärderna finns de omtalade expresscykelvägarna i Östersund.

Är det så att regionen utlovats stöd för projektet Mittstråket Norden från de övriga Norrlandslänen, mot att man ansluter sig till projektet Botniska korridoren och inte lyfter fram Norra stambanans betydelse för länet?

I så fall kanske vi får expresscykelvägar i Östersund i stället för förbättrade järnvägsförbindelser med Stockholm.

Carl

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel