Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Det finns ett utbrett och glödande hat mot cyklister i Östersund

Annons

Med jämna mellanrum dyker det upp inlägg och kommentarer i sociala medier om Östersunds cyklister. De beskrivs som intelligensbefriade och hänsynslösa fartdårar som har liten eller ingen kunskap om de trafikregler som råder.

Jag skulle till och med våga påstå att det finns ett utbrett och glödande hat mot cyklister.

Jag färdas på många sätt i vår fina stad, jag kör bil, åker buss och går men framför allt så cyklar jag. Det är ett fantastiskt sätt att färdas, det är bra för miljön, man får motion och frisk luft, och ett extra plus är att det är snällt mot plånboken, särskilt nu med det galna bränslepriset.

Jag har 1 mil till jobbet inne i stan, och när jag närmar mig cykelpassager och överfarter så sänker jag alltid hastigheten och ser mig noga för och analyserar övrig trafik.

Ser till att de har uppmärksammat mig innan jag passerar – i de fall det går, vissa har tyvärr 100-procentigt tunnelseende när de kör bil, vissa är även för upptagna med att prata i telefon för att se sig för.

Och många gånger har bilister stannat för mig på väg ut ur en rondell eller när de ska svänga in på den väg jag ska passera och argt visat vad de tycker om mitt beteende, att jag är så fräck att jag cyklar i stället för går över vägen, genom att antingen rivstarta bakom mig eller tuta.

Jag vill därför dela med mig av vilken regel som faktiskt gäller i dessa situationer då den verkar vara okänd för många (bilden).

Jag är väl medveten om att jag som cyklist har väjningsplikt gentemot trafik på väg in i rondellen eller som färdas på raksträckan på den väg jag passerar.

Då gör jag en bedömning av trafiksituationen innan jag passerar. Hinner jag över innan bilen kommer fram? Och är det kö ut på vägen så bilen ändå måste stanna framför cykelpassage eller övergångsställe? Ja, då cyklar jag över.

Hur gör du själv när du ska köra in i till exempel en rondell? Du har ju väjningsplikt mot dem som är inne i rondellen. Jag skulle inte tro att du väntar tills rondellen är tom på trafik – du gör nog precis som jag, bildar dig en uppfattning av övrig trafik och gör en bedömning om du på ett säkert sätt kan köra vidare utan att hindra trafiken som har företräde.

Är det mycket trafik kliver jag av för att gå över och då blir jag ofta totalt ignorerad av bilisterna. Ifall det är någon som inte vet det så räknas man som gångtrafikant när man leder cykeln över vägen (på övergångsställe såklart).

Tyvärr finns det cyklister som verkar blinda för all övrig trafik och struntar i alla regler, precis som det finns bilister som kör på samma sätt. Men dessa individer får inte definiera en hel grupp. De flesta sköter sig faktiskt.

Kan vi inte tillsammans ändra den mentalitet som råder i Östersundstrafiken? Lätta på gasen och hjälp varandra framåt i stället så trafiken flyter på – det skulle gynna oss allihop.

För dem som inte vet så är en cykelpassage markerad med stora vita fyrkanter och ofta belägna i anslutning till övergångsställe.

En cykelöverfart är markerad med särskilda skyltar och vägmarkeringar och är ofta upphöjda.

Anneli Larsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons