Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Förskolans barngrupper måste bli mindre

Annons

Förskolan i Sverige har ett nationellt gott anseende och en erkänt viktig funktion för barns lärande och utveckling.

Förutsättningarna för förskolans verksamhet har dock drastiskt förändrats under de senaste åren, och nu krävs uppmärksamhet och ansvar på alla nivåer med beslutsmakt, enligt professorer från Malmö och Göteborgs universitet.

Forskning visar att förskolan inte har de grundläggande förutsättningarna som krävs för att kunna genomföra det uppdrag den har.

95 procent av alla barn är i förskolan i dag. Andelen små barn i grupperna har ökat, och barnens vistelsetiden har också ökat. Detta kräver mycket av både barn och personal.

Barn tillbringar en stor del av sin barndom i förskolan – då måste miljön vara bra. Som det är nu handlar det om en bristande balans mellan krav och resurser. Att följa Skolverkets riktlinjer om antalet barn i grupperna  (6-12 barn för 1-3-åringar, 9–15 för 4-5-åringar) skulle vara en del i positiv förändring.

Politikerna lovar vid varje val att minska barngruppernas storlek, men inget händer. På förskolan gör pedagogerna det bästa för att dela in barnen i mindre grupper, men detta är tyvärr inte möjligt under stor del av dagen. I dag är det svårare att få vikarier, och då blir grupperna ännu större.

Vi pedagoger kräver nu ansvar och beslut på alla nivåer för att skapa förutsättningar för ett av samhällets viktigaste arbeten.

Anki Norrby

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons