Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: SJ kör över vissa tågresenärer

Annons

Häromdagen fick jag nyhetsbrev från SJ. Jag citerar några rader: ”Har du SJ Prio-poäng kan du skänka dem till dessa organisationer för att både förverkliga önskedrömmar för svårt sjuka barn eller för att stoppa mobbing. Poängen med julen är att tänka på andra.”

Nyligen sände Sveriges Radio P1 Morgon ett inslag med rubriken ”Digitalt utanförskap” där man tog upp en del svårigheter. Samma dag besökte jag stationen för att köpa ett par tågbiljetter i SJ-automaten. Av en ren händelse fick jag se ett anslag som gjorde mig både arg och ledsen.

I januari kommer SJ att dra in 17 biljettautomater i Sverige. Det gäller bland annat Åre, Östersund och Sundsvall.

Många medelålders och äldre har inte datorvana eller ekonomi att köpa eller underhålla en dator eller smart mobil. Många saknar dessutom bank-ID. Kan även gälla andra grupper som samtliga hänvisas till ombud eller till SJ via telefon och får då betala 100 kronor extra.  

P4 Jämtland sände ett inslag som jag citerar några rader ur. Så här uttalade sig Stephan Ray, presskommunikatör på SJ. ”Vi anpassar oss efter hur våra kunder beter sig. Skulle vi fråga de 99 av 100 om de är beredda att betala mer för att 1 person ska kunna handla i maskinen, tror jag att de är intresserade av lägre priser istället. Men samtidigt förstår vi att förändringar är en utmaning för somliga.”

Det verkar som SJ kör över ovanstående resenärer – man kan knappast säga att de anammat att ”julen är att tänka på andra”.

Besviken senior

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons