Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Svar från SJ: Därför tar vi bort vissa biljettautomater

Annons

Det var tråkigt att läsa att du blir både arg och ledsen över att biljettautomaten i Östersund tas bort, men jag tycker det är väldigt fel att säga att vi kör över våra resenärer eftersom vi anpassar oss efter våra kunders behov.

INSÄNDARE: SJ kör över vissa tågresenärer (10 januari)

Jag hoppas att du i stället glädjer dig åt att SJ på det sättet kan erbjuda attraktivare biljettpriser som gör att fler väljer att resa med tåg. Man kan med fog säga vi verkligen tänker på våra resenärer mot den bakgrunden.

I Östersund och på många andra platser används knappt automaterna längre.

Användandet av SJ:s biljettautomater har rasat de senaste åren, samtidigt som försäljningen via SJ.se och SJ:s app har ökat kraftfullt. I dagsläget är det 1 enda person av 100 som utnyttjar Östersunds biljettautomat.

Då dessa automater är väldigt dyra i drift och underhåll menar vi att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att behålla dem, utan mer rimligt att anpassa den investeringen så att den kommer fler kunder till godo.

För ett väldigt litet fåtal kunder innebär det att de själva får göra anpassningar framgent när de ska boka sin tågbiljett, om de saknar tillgång till dator eller smartphone. Att ringa SJ:s kundservice, gå till biblioteket för att låna dator, besöka Pressbyrån eller ett annat ombud klarar de flesta av.

Sedan är det en myt att äldre människor per definition befinner sig i ett digitalt utanförskap. I Östersund säljs det ungefär en pensionärsbiljett i veckan via biljettautomaten.

Vi noterar med glädje att pensionärerna använder mobil och dator i väldigt stor utsträckning när de bokar sina tågbiljetter hos SJ.

Stephan Ray, presskommunikatör, SJ AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons