Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Iskall utmaning lockar kändisar

Filma när du häller en hink med iskallt vatten över huvudet eller donera till stöd för forskning om sjukdomen als.
Bill Gates, Justin Bieber och Oprah Winfrey är några som antagit utmaningen Ice Bucket Challenge som nu spridit sig till Sverige.

Annons

En kampanj för att samla in pengar till forskning om den neurologiska sjukdomen als, genom att hälla en hink med iskallt vatten över huvudet, sprider sig just nu som en löpeld i sociala och traditionella medier över världen.

Nu hakar svenska Neuroförbundet på trenden.

– I går startade vi en egen Ice Bucket Challenge och vi har sett att folk börjar anta utmaningen, säger Lotta Sydäng-Melin, insamlingsansvarig.

Hon hoppas att kampanjen får lika stor spridning i Sverige som den har fått i USA och Storbritannien där ett stort antal namnkunniga kändisar hakat på.

– Kan vi få in pengar genom det här så är det toppen. Det är en liten diagnos, men den engagerar. Förhoppningsvis bidrar kampanjen också till att öka medvetenheten bland allmänheten om als.

Klassisk marknadsföringskampanj

Johan Anselmsson, universitetslektor i företagsekonomi vid Lunds universitet, lyfter fram kampanjen som en synnerligen lyckad, men ganska klassisk marknadsföringskampanj.

– Normalt sett säger man att det finns ett par procent inflytelserika personer i befolkningen, så kallade opinion leaders, och när de börjar göra saker så sprider det sig till andra människor.

Marknadsföringsidén är att identifiera och få med de här inflytelserika personerna.

Får man med sig till exempel Oprah Winfrey så är succén ett faktum.

– Oprah Winfrey används i skolböckerna som ett typexempel på det man brukar kalla för en megahub, typ som en flygplats där allting knyts samman. När hon gör någonting, då smittar det av sig till en massa andra.

Företag betalar kändisar

Johan Anselmsson tror att vi kommer att få se mer av den här typen av marknadsföring framöver, men höjer också ett varningens finger.

Det är nämligen svårt är få kändisar frivilligt med på tåget.

– Nu målar jag fan på väggen, men det finns exempel där folk tror att det är en folkrörelse, men sedan visar det sig att företag som har betalt en inflytelserik person att sprida saker.

I USA har kampanjen genererat över 150 miljoner kronor i donationer till det amerikanska als-förbundet.

Stockholm (TT)