Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Jag lider med våra gäster"

Det är rekordvinter i Frostvikenfjällen, men skoterlederna går knappt att köra på inför påskhelgen.
Orsaken: länsstyrelsen har dragit in bidraget till sladdningen.

Annons

Det är högsäsong för skoterturismen i länets nordligaste delar. En sen påsk och ovanligt mycket snö i terrängen borde tala för glada dagar på Raukasjö Fjällgård.

Men det är precis tvärtom.

– Jag är så frustrerad. Vi har full vinter och säsongens två-tre viktigaste veckor framför oss, men lederna är oframkomliga. I morse funderade jag på att stänga igen hela verksamheten, men åkte ut och sladdade en led själv i stället. Jag kände att jag var tvungen, säger Tommy Johansson.

– Här har vi gäster som betalar 1700-1800 kronor för att hyra skoter för en dag och så kommer man inte någonstans. Jag lider verkligen med dem.

Bakgrunden till situationen är det indragna bidrag som länsstyrelsen tidigare delat ut till skoterklubbar och privatpersoner för att sköta om länets statliga skoterleder.

– Det systemet fungerade klockrent. Lederna sköttes och antalet olyckor minskade, trots att åkarna blev fler och fler.

Hur stort var bidraget?

– Själv har jag haft 15 000 kronor. Totalt har bidragstaket varit 200 000 kronor per år och det är ingen stor del av den totala budgeten på 6,9 miljoner för länets leder. Frågan är om det går att få en billigare skötsel, säger Tommy Johansson.

Maria Eriksson från Laholm har turistat i området i 33 år, men har aldrig upplevt sämre skoterleder:

– Nej. Vi använder skoterleden som transport för att kunna åka skidor på fjället och normalt sett räcker det med en skoter. Men nu måste vi hyra varsin för att inte köra fast, säger Maria Eriksson.

– Jag som läkare funderar också över säkerheten. Det vore livsfarligt att transportera en bäckenskadad person på så här guppiga skoterleder, och den typen av skador ser man ofta i samband med skoterolyckor.

Peter Borg, samordnare för fjällräddningen i länet, tycker att oron är befogad.

– Det är klart att ledernas skick påverkar säkerheten. Är lederna dåliga har folk en tendens att avvika från dem och skapa alternativa rutter. Men där man sladdar lederna varje dag, som i Härjedalen, är det tvärtom. Där är lederna så bra att ingen vill lämna dem.

– Rent allmänt kan man säga att en välskött led kanske ger högre fart, men olyckorna uppstår ofta när folk tvingas kryssa fram och tillbaka. Den gamla olycksregeln om skidåkare och dåligt pistade backar gäller rätt bra för skoterleder också, säger han.

Påverkar skicket på ledarna era räddningsinsatser?

– I någon mån. Vi transporterar ofta ryggskadade med pulka efter skoter och då är det klart jobbigt om leden är gropig.