Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jämtar på plats under långfilmsinspelning

Just nu pågår inspelningen av långfilmen ”Sophelikoptern”. I filmteamet ingår flera filmarbetare från länet – en av dem är Östersundsbon Marit Sigurdson.

Annons

Med sina stilsäkra filmer ”Höstmannen” och ”Myrlandet” påbörjade regissören Jonas Selberg Augustsén vad som ska bli en kvintett filmer på svenska minoritetsspråk.

När han nu fortsätter med tredje kapitlet – långfilmen ”Sophelikoptern” – har han rejäl hjälp från länet. Filmens komplicerade scenografi har skapats av Åsa Nilsson, boende i Bällsta på ”Annersia” utanför Östersund. Med i teamet finns även rekvisitören Miq Bohlin från Bonäshamn samt chauffören Berny Carlsson från Gällö.

Rollerna som regiassistent och skripta har slagits ihop till en tjänst som har delats mellan filmaren Clara Bodén och frilansjournalisten Marit Sigurdson, som båda bor i Östersund.

– Jag gjorde praktik hos Clara och tog över efter henne, berättar Marit Sigurdson och fortsätter:

– Mitt arbete med film började med att jag deltog i en manus-workshop som Filmpool Jämtland anordnade i höstas. Jag upplevde det som en förälskelse och blev nästan manusmanisk. För att kunna skriva bra manus så tror jag att man måste veta hur det används i själva filmarbetet, så jag har jobbat med att lära mig mer om hela processen.

Marit har som frilansjournalist många års erfarenhet av att både skriva reportage och göra korrekturläsning. Hon hoppas på en framtid med arbete inom film i allmänhet såväl som manusförfattande i synnerhet.

– Vi har pratat en del om att det numer finns många att nätverka med i Jämtland, och folk i filmbranschen menar att det börjar hända mycket här, säger Marit.

Författaren och debattören Po Tidholm har vänt sig mot hur Norrland porträtteras på film. Han menar att regionen ofta får rollen som en egen karaktär, befolkad av schabloner. Detta är även något Marit funderat på:

– Jag tror att vår region är på väg att bli en ”normal” inspelningsmiljö. Det vore tråkigt om man håller fast vid en stereotyp bild – det är mer här än ödemark och barska gubbar. Jag tycker att den här filmen porträtterar den här delen av landet på ett fint sätt, säger Marit och fortsätter:

– Spontant tänker jag att miljön här innehåller många effektiva berättarelement. Man ska se fjällen och alla unika miljöer som en tillgång.

Filmteamet bakom ”Sophelikoptern” består i snitt av totalt ungefär 30 personer. Filmen spelas in helt digitalt, under 29 dagar. Detta är sista veckan för den delen av produktionen.

Filmens handling kretsar kring Enesa som ska hämta ett väggur hos urmakaren och köra hem det till sin mormor. Enesas 100 mil långa bilresa blir en händelserik färd hem tillsammans med brodern Baki och vännen Saska.

– Nu spelar vi in längs E4:an, och kommer att avsluta med inspelning i Stockholm. Vi ligger riktigt bra till i schemat. Det är otroligt inspirerande och jag har jättekul, men det ska bli skönt att komma hem till Östersund, berättar Marit.

I hennes jobb som skripta ingår bland annat att hålla koll på att kontinuiteten följs efter manuset, eftersom filmen inte spelas in kronologiskt. Dessutom ska Marit dokumentera mycket teknisk data kring inspelningarna.

”Sophelikoptern” har en budget på förhållandevis blygsamma 12,3 miljoner kronor. Inspelningen startade i början av juli i Norrbottniska Harads. Filmens dialog sker främst på Romani, ett av Sveriges fem officiella minoritetsspråk. Premiären är planerad till hösten 2015.