Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtarna­ gillar kontroller och konsoler

/
  • Thomas Espemo är butikschef på spelbutiken GAME, han förklarar att synen på tv-spel har ändrats.
  • Daniel Janhagen, 27 år:
– Jag tror verkligen att tv-spelarna blir äldre och äldre, förut ansågs det lite halvnördigt att spela men nu är det något som de flesta gör. I och med Wii-spelet så tror jag att det blev en familjeaktivitet, till och med mamma kan släpa fram tv-spelet ibland. Det har kommit många partyspel och spel som är betydligt enklare, man behöver inte vara någon hardcore spelare för att bli bra eller tycka att det är kul med lira tv-spel.
  • Juan Caicedo, 19 år:
– Det är säkert så att de som spelar blir äldre och äldre, de får väl dem att känna sig unga eller nåt, lite som en ålderskris. Men det märks att fler och fler spelar tillsammans istället för att sitta ensam hemma i soffan. Det har blivit en gruppaktivitet.

Spelandet ökar, genomsnittsåldern följer samma kurva och tjejerna visar framfötterna i spelstatistiken. En ny undersökning har gjorts om länets spel­vanor.

Annons

Varannan jämtlänning spelar tv- eller dataspel och var fjärde gör det på regelbunden basis. Det menar årets upplaga av Telia Trendspaning, en undersökning som även visar på en större jämställdhet i den spelande könsfördelningen. Den mest aktiva åldersgruppen ligger högre än väntat. Hela 36 procent av de jämtländska 23–35-åringarna spelar, medans enbart 31 procent av länets 18-22-åringar har samma vanor.

Thomas Espemo är butikschef på spelbutiken GAME i Östersund förklarar att spelandet har ökat med hjälp av den nya generationens spel, till exempel Nintendo Wii och Guitar Hero.

– Det är mer fysiska spel, folk gillar att röra på sig och vill helst göra saker tillsammans. Många av de nya spelen gör spelandet till en gruppaktivitet och då tilltalar det automatiskt fler personer, personer utöver dem som redan är inbitna spelare.

Att andelen spelande tjejer har ökat har märkts tydligt i butiken på Prästgatan.

– Det är betydligt fler tjejer som spelar nu, det är mycket aktivitetsspel som gäller även i den målgruppen. Singstar och The Sims säljer mest, det är inga spel med nivåer eller särskilda uppdrag utan det kommer hela tiden möjligheter att expandera och man kan i princip spela hur länge som helst.

Även om undersökningen inte avslöjade hur spelvanorna såg ut efter 35 så försäkrar Thomas att kundkretsen inte slutar där.

– Jag har kunder mellan 50 och 60 år som är här och köper spel varje vecka.

Och finanskrisen behöver spelbranschen inte oroa sig för, marknaden av begagnade spel är stor och möjligheten att snåla in utan att behöva sluta spela likaså.

Mer läsning

Annons