Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jämtkraft vill importera träflis från utlandet

Jämtkraft vill importera flis från utlandet. Skälet är rekordhöga priser på inhemska biobränslen. Därför vill Jämtkraft köpa fartygslaster med flis från Kanada eller Liberia.

Annons

Efterfrågan på biobränsle har ökat kraftigt på senare år när allt fler kraftvärmeverk har tagits i bruk. Det har påverkat flispriset kraftigt.

Jämtkraft har fått höjda råvarupriser och likt råttan på repet är det fjärrvärmekunderna som fått betala. Plus 20 procent på de senaste två åren.

– Lokalpriset för flisen stegras och vi får betala ungefär samma nivå som den flis som skickas med tåg till Mälardalen. Priserna på alla biobränslen utom returträ och torv har stigit med 5–10 procent per år under de senaste tio åren. Sådan är marknaden konstaterar Jonas Vestun, bränslechef på Jämtkraft.

Jämtkraft försöker skriva långa avtal, men har nu också börjat titta på en möjlig import.  Redan i dag förekommer import av flis från Baltikum och Ryssland, men även från Kanada. Flera svenska bolag tar i dag också pellets från Kanada.

– Även vi funderar på att importera mindre volymer av flis eller rundved inför nästa vinter. Kanada eller Baltikum är alternativ för Jämtkraft. Men även Liberia i Afrika är intressant, säger Jonas Vestun.

Jämtkraft har också kontakter med Vattenfall som köpt in sig i ett afrikanskt bolag för att hand om gamla uttjänta träd på gummiplantager i Liberia. Gummiträd som slutat att producera gummi får oftast ruttna ner eller så bränns de. Vattenfall vill därför köpa och flisa gamla träd och sedan skeppa biomassan till Europa. Här kan Jämtkraft tänkas bli en partner.

– Det är bra grej eftersom markägare i Liberia både får betalt för de gamla träden och sedan får gratis återplantering.

– Även om vi i Jämtland har låga fjärrvärmepriser jämfört med övriga Sverige, så måste vi göra något när vi ser hur bränslepriset sticker i väg. Nya vägar behöver inte vara fel.

Tanken är att i första hand ta in fartyg på 10 000–30 000 ton från Kanada till hamn i Trondheimsfjorden.

– Vi har tittat på Muruvik, och sedan lastbil till Östersund. Annars är tåg mest lockande om det blir storskaligt. En annan variant är ta flis från Baltikum med båt till Sundsvall, men då handlar det om mindre fartyg på 4 000–5 000 ton.

Men det låter märkligt att köpa in flis från andra sidan Atlanten, när ni verkar i ett område med skog runt omkring er?

– Visst håller jag med om att det känns konstigt att importera flis från utlandet. Det är inget vi gör med glädje. Men vi måste hitta andra alternativ. Det ger handlingsutrymme gentemot våra stora leverantörer som SCA, Norrskog och Prima Skog. Samtidigt som det är en signal till biobränslemarknaden.

Jämtkraft för diskussioner med branschkollegor vilket öppnar för affärer med fler bolag i samarbete.

– Under våren ska vi ha ett avtal klart. Det kan bli en stor båt eller flera små, säger Jonas Vestun.

Representanter för SCA och Norrskog uttrycker förvåning när de får höra om Jämtkrafts importplaner.

– Vi kör 3–4 tåg i veckan från vårt verksamhetsområde till de stora värmeverken i Mälardalen. Det är ett väldigt överskott på flis i vårt område och vi kan säkert fördubbla produktionsvolymen, men det gäller också att hitta köpare, säger Stefan Wirtén, chef för SCA:s Norrbränsle.

Det är förvånande att de tänker hämta råvara så långt bort, säger Olov Söderström, virkeschef, Skogsägarna Norrskog.

– Det vore bättre att utöka uttaget i skogen på hemmaplan i stället.