Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtland hårt drabbat efter åska

Det nyckfulla vädret har ställt till stora bekymmer i telefonin i sommar. På grund av åskan har kunder i hela landet drabbats av driftstörningar och i Jämtlands län är problemen särskilt stora.

Annons

I normala fall är tiden för att avhjälpa driftstörningar tre dagar men efter de senaste åskovädren har avhjälpningstiderna förlängts, i vissa fall upp till tio dagar.

– Det beror på hur många tekniker som finns och hur de prioriterar. I vanliga fall avhjälper man de äldsta problemen först men nu tar man hela geografiska områden i stället, säger Marielle Seken, pressinformatör på Telia.

Det innebär att teknikerna arbetar klart i ett område först, innan de fortsätter till nästa, oavsett hur gammalt problemet är. Åskan har ställt till problem i hela landet och Jämtlands län ligger högt på listan över hårt drabbade områden. Problemen omfattar både den fasta och mobila telefonin.

– Just nu har Skanova 470 kundanmälda störningar hos samtliga operatörer. Normalt sett ligger det runt 65, säger Marielle Seken.

På grund av det hårda trycket när så många områden drabbas kan avhjälpningstiderna variera mellan en till två vardagar upp till en vecka. De tider som står på operatörens och Skanovas hemsidor är beräknade tider och förändras. Enligt Skanovas hemsida är läget förhöjt i nästan hela länet och tiden för felavhjälpning är upp till sju dagar. Marielle Seken uppmanar kunderna att anmäla eventuella fel till dem.

– Vi får inte veta om det är problem längs spridningsnätet om de inte anmäler, säger hon.

Det är telebolaget Skanova, som ägs av Telia Sonera, som äger och driver det så kallade spridningsnätet, ett fiber- och kopparnät som täcker hela Sverige. Nätet går mellan telestationer och accessnät som kopplar bostaden mot en telestation. De säljer sina tjänster till ett flertal operatörer. När problem uppstår hos enskilda kunder längs fibernätet finns dock inget system hos operatören som varnar och därför är det viktigt att kunden anmäler, enligt Marielle Seken.

– Ring in och anmäl. Är det problem utanför stationen, på spridningsnätet, ser vi inte det, säger hon.

– Man kan göra ganska mycket som kund. Vi råder kunden att inte svara i telefon när åskan går. Det finns en risk för olyckor när blixten letar sig in i telefonlinjen, säger hon.

Ytterligare råd är att koppla ur sin dator, telefon, TV och andra apparater innan åskan går och att prata i trådlös telefon eller mobil om det krävs när åskan går.

Pågående kundanmälda störningar i Skanovas nät:

Jämtlands län: 477

Berg: 71

Bräcke: 23

Härjedalen: 96

Krokom: 96

Ragunda: 8

Strömsund: 38

Åre: 83

Östersund: 82