Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsstyrelsen: Börjes skoter mer miljöfarlig än 50 grävsmaskiner

/
  • – När jag körde tog jag fordon efter behov. Var det färre än sex personer tog jag skoter och kälke i stället, eftersom vesslan drog sex–sju gånger mer bränsle jämfört med skotern, säger  Börje Jonsson, Handöl.
  • Handölsbon Bertil Johansson, till vänster, som jobbat tillsammans med Börje ger inte mycket för länsstyrelsens resonemang kring miljön. ”Det är så löjligt och dumt hanterat alltihop. Det är en röra och en typ av samarbete mellan länsstyrelsen och STF som ligger bakom det här”, säger Bertil Johansson.
  • Uppe vid Storulvån träffar vi Jan Martin Göransson som nu ensam kör all vessletrafik åt STF. Han känner en olust över hur det blivit kring trafiktillstånden.”Det var ju jag som sålde persontrafiken till Börje 1991–92, när jag i stället gick inför fjällbiten med fastighetsskötsel och varutransporter åt STF. Fjällstationerna går väl ut på att ha folk i området, och jag tycker att det borde finnas plats för oss båda. Jag vet inte vad de håller på med på länsstyrelsen, efter som de inte tycks vilja ha något folk här längre”, säger Jan Martin Göransson.

Samtidigt som länsstyrelsen tillåter full ”vintermanöver” på den ena sidan av fjället, så är det desto strängare på andra. I byn Handöl ifrågasätts nu om alla verkligen är lika inför lagen.

Annons

– Vår trafik går inte ens att jämföra med den miljöpåverkan som kraftledningsbygget har, säger Börje Jonsson, som efter 18 år nu fått sitt tillstånd att köra turister till Sylarna med vessla eller skoter indragit.
I början av januari kom ett brev från länsstyrelsen om att hans dispens för Sylexpressen hade dragits in. Anledningen var att transporterna av miljöskäl skulle samordnas och minskas. Svenska turistföreningen, STF, fick därför monopol på all trafik upp till Sylarna och Blåhammaren.
– Det här har skett på smygvägar för avtal skrevs redan i mars i fjol med STF, men när det kom fram gavs löfte om att trafiken skulle ut på anbud, säger Börje Jonsson.
Men någon upphandling blev aldrig av. I stället fick en annan Handölsbo jobbet. Jan Martin Göransson med företaget Mogmac kör nu vessletrafiken. Han har liksom Börje Jonsson under många år haft dispens för att köra folk och varor till Sylarna.
– Jag har kört i 18 år utan anmärkning, och jag kan inte förstå att de gör så här. Det vore annat om jag gjort något jäkelskap och struntat i skatter eller så. Länsstyrelsen gav sken att trafiken skulle ut på anbud, men i stället gjorde de upp med STF i smyg, säger Börje Jonsson.
Motiveringen till att STF fick monopol på all trafik till Sylarna, var att den motordrivna trafiken skulle minska om STF fick samordna persontrafik med transporten av varor och hämtning av sopor. Men Börje har svårt att se att det handlar om någon påtaglig minskning av terrängkörningen.
– När jag körde tog jag fordon efter behov. Var det färre än sex personer tog jag skoter och kälke i stället, eftersom vesslan drog sex–sju gånger mer bränsle jämfört med skotern.
Det har handlat om cirka 50–55 trafikdagar per år till Sylarna under perioden från i slutet av februari till 19 april. I snitt bedömer Börje att han kört cirka 480- 490 personer per år upp till Sylarna.
– Tillsammans har vi kört maximalt två turer per dag i genomsnitt, vilket gör cirka 100–110 fordonsrörelser per år mellan Storulvån och Sylarna.
– STF har nu fått ett tillstånd, men som saknar begränsning, och det innebär att de kan sätta in så många fordon som de vill.
Förutom det har STF åtta stycken skotertillstånd, som gör att chefer med följeslagare vid stationerna Storulvån, Blåhammaren och Sylarna kan kör snöskoter i området.
Börje Jonsson visar på färgglada reklambroschyrer som sprids runt om i kommunen, och där STF gör reklam för ”Snövesslan till Sylarna – Jämtlands Himalaya”. Broschyrerna är på både svenska och engelska, och här erbjuds gratis transport med buss mellan Åre och Storulvån varje fredag under elva veckor. Allt för att locka mer folk till Sylarna.
Handölsbon Bertil Johansson som jobbat tillsammans med Börje ger inte mycket för länsstyrelsens resonemang kring miljön.
– Det är så löjligt och dumt hanterat alltihop. Det är en röra och typ av samarbete mellan länsstyrelsen och STF som ligger bakom det här.
– Du ser ju alla helikoptrar och all trafik som sker kring kraftledningsbygget här intill. Det borde länsstyrelsen bry sig om i stället, men kraftbolagen får fara fram som de vill de, säger Bertil Johansson.
Uppe vid Storulvån träffar vi Jan Martin Göransson som nu ensam kör all vessletrafik åt STF. Han känner en olust över hur det blivit kring trafiktillstånden.
– Det var ju jag som sålde persontrafiken till Börje 1991–92, när jag i stället gick inför fjällbiten med fastighetsskötsel och varutransporter åt STF.
Jan Martin Göransson konstaterar att det visserligen blivit mindre trafik i år, men det blir också mindre med folk och mindre sopor att samordna trafiken med.
– Fjällstationerna går väl ut på att ha folk i området, och jag tycker att det borde finnas plats för oss båda.

Mer läsning

Annons