Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsstyrelsen: – Det är lite som att jämföra äpplen med päron

/
  • – När jag körde tog jag fordon efter behov. Var det färre än sex personer tog jag skoter och kälke i stället, eftersom vesslan drog sex–sju gånger mer bränsle jämfört med skotern, säger  Börje Jonsson, Handöl.
  • Handölsbon Bertil Johansson, till vänster, som jobbat tillsammans med Börje ger inte mycket för länsstyrelsens resonemang kring miljön. ”Det är så löjligt och dumt hanterat alltihop. Det är en röra och en typ av samarbete mellan länsstyrelsen och STF som ligger bakom det här”, säger Bertil Johansson.
  • Uppe vid Storulvån träffar vi Jan Martin Göransson som nu ensam kör all vessletrafik åt STF. Han känner en olust över hur det blivit kring trafiktillstånden.”Det var ju jag som sålde persontrafiken till Börje 1991–92, när jag i stället gick inför fjällbiten med fastighetsskötsel och varutransporter åt STF. Fjällstationerna går väl ut på att ha folk i området, och jag tycker att det borde finnas plats för oss båda. Jag vet inte vad de håller på med på länsstyrelsen, efter som de inte tycks vilja ha något folk här längre”, säger Jan Martin Göransson.
  • Det är STF som har ensamrätt för all vessletrafik till Sylarna numera. Foto: Olof Sjödin

STF:s ensamrätt för vesseltrafik till Sylarna är ingen garanti för att trafiken minskar. Avtalet med länsstyrelsen ger i stället STF möjlighet sätta in hur många vesslor som helst under samma tur.

Annons

Länsstyrelsens naturförvaltningschef Ruben Johansson säger att det blivit mindre trafik redan i år, och att det också var grundtanken med att verksamhetsutövaren STF ensam fick tillståndet.
– Folk ska i första hand gå eller åka skidor, och därför vill vi att STF minimerar sop- och persontransporterna med vessla, säger Ruben Johansson.
– Det som var olyckligt här var att STF inte gjorde någon upphandling av vesseltrafiken. Vi trodde de skulle göra det, men det är lätt att vara efterklok.
Men borde ni inte då också dra ner på alla de skotertillstånd som STF har? Kan de inte använda sig av den dagliga vesselturen i stället?
– I princip borde personalen kunna åka vessla, men de har 8 stycken skotertillstånd för att kunna ta sig mellan anläggningarna.
Men behöver de alla tillstånden? Åtta skotrar är väl ändå långt mer än det enda fordon, som Börje Jonsson hade rätt att köra med?
– Det kan jag inte svara på, för jag har ingen koll på hur mycket de kör, men det borde vi analysera, säger Ruben Johansson.
STF marknadsför nu vesseltrafiken till Sylarna i reklambroschyrer som erbjuder gratis buss från Åre till Storulvån?
– Jag tycker inte om det, för det ger intryck av att de vill öka persontrafiken till Sylarna. Jag har tagit upp det med STF, men jag kan inte hindra dem från att annonsera.
Men finns det något i avtalet i dag som hindrar STF att sätta in fler vesslor på samma tur?
– Det finns faktiskt ingen begränsning i avtalet idag, som säger hur många vesslor som får gå efter varandra under samma tur. Där kan vi bli tydligare.
Ägnar sig länsstyrelsen åt fel saker? I dag kan man få intrycket av att ni silar mygg och sväljer kameler?
– Jag förstår vad du syftar på, för vi läser vad som skrivs om Tännforsen, Sylexpressen och det stora kraftledningsbygget, men jag vill inte uttala mig om det. Det är lite som att jämföra äpplen med päron.
Men förstår du om folk undrar hur det är ställt med att vara lika inför lagen?
– Jag kan inte gå in på det eftersom jag inte handlagt det här med kraftledningen, men inom länsstyrelsen övervägs ett svar på det som skrivits i ÖP under veckan.
– Vi går inte opåverkade av det här. Vi frågar oss hela tiden om vi som tillsynsmyndighet gör rätt saker, säger Ruben Johansson.

Mer läsning

Annons