Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Naiv planering bakom kraftledningsbygget

Åres miljöchef Olof Wallgren är kritisk till hur illa bygget av Nealinjen har skötts. Men fler än Svenska Kraftnät och entreprenören borde ägna sig åt självrannsakan.

Annons

– Många har anledning att vara självkritiska efter vad som hänt. Det är naivt planerat alltihopa, säger Olof Wallgren.

– Även om Åre kommun bara har yttranderätt, så har vi inte heller gjort något bra jobb.

Olof Wallgren tror att det var en för stor fokusering på den designstolpe som ska sättas upp där kraftledningen passerart över E 14 vid Brattland strax före Åre. Den enda konstnärligt kraftledningsstolpen fick stort utrymme, medan de 260 övriga stolparnas påverkan på landskapet glömdes bort.

– Vi borde ha granskat deras planer, men i stället hamnade vi väldigt mycket i resonemang kring designen av en enda stolpe.

Olof Wallgren ute och tittade på ledningsbygget på fyra ställen. Studiebesöket gjordes kring Rundhögen, Enafors, Ånn och Brattland, som är några av de platser som bygget av den 75 kilometer långa kraftledningen drar förbi mot norska gränsen.

– Man kan se oerhörda markskador på alla ställen, och även jag kan se att man inte har följt det som man var överens om från början.

blivit bättre sedan miljöproblemen blev offentliga, och nu har kommunen regelbundna möten med Svenska Kraftnät och entreprenören, något som inte förekom tidigare. I Rundhögen har nu också den polisanmälda nedskräpade parkerings- platsen städats upp, efter att den under vintern använts som materialdepå och helikopterplatta för bygget.

– Samtidigt har vi begärt in flygvägar och flygtider för den stora helikoptern som tagits hit från Italien, för att ser hur bullret påverkar omgivningen. Inom någon vecka ska vi själva flyga längs hela ledningen för att se vilken påverkan bygget haft på naturen.

konstaterar att man på norska sidan har tagit betydligt större miljöhänsyn, och att man där har använt helikopter istället för terrängfordon när de byggt sin del av kraftledningen.

– Flygbullret är övergående, medan vi kommer att få se markskadorna många årtionden framöver.

– Copperhill var också ett naivt och dålig planerat bygge. Där sprängdes ett helt berg bort, men inget hade räknat ut vad man skulle göra med berg- massorna. Det var med Guds försyn de kom till användning, när delar av E14 sköljdes bort väster om Ånn den sommaren, säger Olof Wallgren.

Mer läsning

Annons