Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är det bråda dagar i Duved

/
  • Uppe på liftstolpar och vändstationer arbetar driftpersonalen oförtrutet med att serva och besiktiga skidliftarna inför nästa säsong.Göran Häggström.
  • Det är ett långt ifrån rent jobb att sköta om skidliftar. Det är många stora – och små delar, att hålla reda på.Lennart Bergmark, Sven Sundin och Magnus Stockenstrand hjälps åt med det lite krångliga arbetet att byta gummi på lifthjulen.
  • Alla liftar i Åre, Duved och Tegefjäll ska ses över innan nästa säsong. Det är bråda dagar för Magnus Stockenstrand och Lennart Bergmark, som arbetar i Duved.
  • Magnus Stockenstrand och Lennart Bergmark arbetar med att byta linhjul på Duveds liftbana. Linhjulen har fått nytt gummi.
  • Lennart Bergmarkbär på ett tungt linhjul. Slutmålet är att ha bytt gummi på ett 30-tal hjul och få till en driftsäker lift. Men han åker inte skidor själv. ”Nej, det är ju farligt”, säger han och skrattar.

När skidåkarna åkt sista turen för säsongen, börjar den riktigt hektiska perioden för Skistars driftpersonal. Nu ska alla liftar inspekteras, helst innan snön är borta.

Annons

Liftarna stängde i slutet på april och skidbackarna stod tomma på åkare. Hela området tycks gå i dvala när turisterna packat ihop för säsongen. Men det är långt ifrån sanningen ute i backarna.

– Det är en oerhört hektisk period från stängningen till snön är borta, säger Göran Häggström, skidområdesansvarig i Björnen och Duved.

Orsaken till brådskan är att det är så mycket lättare att jobba om det fort farande går att använda pist maskin och skoter för att frakta både personal och utrustning. Det är inte alltid så lätt att ta sig fram med fyrhjuling i branta slalombackar.

Det är ett team på fyra personer som ska se över liftarna i Duved och Tegefjäll. Det handlar om totalt tio släpstolsliftar och en stolbana.

– Det är lite som en besiktning. Vi åker och tittar om det glappar löst och så vidare. Vi byter det som behöver bytas för att få så få driftstopp som möjligt, säger Göran Häggström.

En av alla de saker som ska göras är att byta gummit på linhjulen, där vajern löper, vilket är ett projekt i sig.

– Det är lite bökigt och tungt, men det går rätt bra, säger Magnus Stockenstrand.

Gummit måste pressas fast och själva hjulen är allt annat än lätta. Stämningen är dock god i gruppen.

Jobbet är omväxlande och de har en utsikt som inte går att se sig mätt på. De har också en gemensam arbetsuppgift: Hålla palmen i stugan uppe på toppen vid liv.

– Den överlever allt och det ska vara med så länge som liften finns, säger Lennart Bergmark.

Servicen är dock lite av ett evighetsarbete. Totalt 360 hjul på enbart Duveds linbana ska smörjas.

– Vi handpumpar in fett, säger Kenneth Blom.

– Man kan föreställa sig att konstruktörerna inte tänkt sig att det ska vara lätt att meka med liftarna. Nog finns det saker att göra, säger Sven Sundin.

Han berättar att de sällan hinner klart med allt de ska förrän sommaren är slut och det luktar snö i luften.

– Grundplanen är att vara klar med servicen fram till sista oktober. Det är i den bästa av världar som den planen fungerar, säger Göran Häggström och skrattar.

Mer läsning

Annons