Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre nya liftar – stor satsning i Åre

/
  • Arkivbild.
  • Skistar Åres destinationschef Niclas Sjögren-Berg är mer än nöjd med de stora investeringar som gjort i skidsystemet sedan förra säsongen. – Det här kommer att bli riktigt bra. Sadeln kommer att bli en ny favorit för många skidåkare.

Den största svenska liftsatsningen sedan Kabinbanan står äntligen klar. I veckan snurrar Fjällgårdsexpressen, Sadelexpressen och Tegeliften i gång. Tre nya liftar som tillsammans med glesad skog och omkring 130 000 kvadratmeter ny pistyta ska bredda möjligheterna till bra åkning i lågzon.

– Folk kommer att upptäcka nya favoritplatser och flödena av skidåkare kommer att förändras totalt, säger Skistar Åres destinationschef Niclas Sjögren-Berg.

Annons

Det är fredagen den 13:e december och det råder ett sorts kaotiskt lugn i Åre. Ett halvt dygn tidigare passerade stormen Ivar förbi. Ett sällsynt rejält blåsväder som stundtals fick vindmätaren på toppen av Skutan att peka på 58 sekundmeter. Nere i byn nöjde sig Ivar med att fläkta knappa 40 meter per sekund, slita av taket på Holiday Club och möblera om i folks trädgårdar. Förutom att leka plockepinn med furorna längs med liftgator och pister, förstås.

– Jag har aldrig varit med om att det har blåst så nere i byn. Hundratals träd har fallit. Än har vi bara fått i gång VM 8:an och några knappliftar, det ligger träd över liftvajrarna. Vi får ta bilen till Fjällgårn, säger Niclas Sjögren-Berg då vi möts upp vid Kabinbanan.

Borta vid Fjällgården är det mesta intakt. Men ändå helt olikt vad som mötte en skidgäst här förra säsongen. Med hjälp av en enorm stödmur har man lyckats skapa ett nytt skidtorg. Samtidigt har avslutningen på Tvättbrädan och Snobbrännan gjorts mindre brant.

– Det här kommer bli ett nytt nav, säger Niclas.

Härifrån kommer nya 6-stolsliften Fjällgårdsexpressen rulla i gång 21 december och slussa folk upp till Sadeln. En av tre nya liftar som ska göra skidåkningen i Åre mindre väderkänslig och öka liftkapaciteten nedanför trädgränsen med 5 000 personer i timmen.

– Största vinsten med de nya liftarna är om det är blåsigt uppe på fjället så finns det nu riktigt bra skidåkning i lågzon, förklarar Niclas.

Dessutom kommer liften från Fjällgården tillsammans med Sadelexpressen, som ansluter uppe på Sadeln från Högåsbacken, på allvar koppla ihop Björnen med centrala Åres skidsystem.

– Jag tror att många kommer att ligga och köra upp och ner över Sadeln på olika sidor. Om VM 8:an blev uppåkt vid 11-tiden vissa dagar förr, så kommer den nu inte att bli uppåkt alls, säger Niclas.

Han har en poäng. Skidåkningen här har fått en rejäl ansiktslyftning. Den som tidigare stått vid Fjällgården och suktande sneglat upp mot Sadeln har tvingats staka iväg längs Tottbryggan, glida ner till Tottliften, mest troligt köat en stund, satt en bygel bakom baken och sedan fått hänga i pjäxskaften under tolv minuter innan de nått Sadeln. Efter den 21:e december nås samma slutdestination på endast fyra och en halv minut.

Och på andra sidan Sadeln är tidsvinsten dubbelt upp.

Här kan man med nya Sadelexpressen, en 1600 meter lång åktur med bekvämligheter som stjärtvärme och vindskyddande plasthuv, byta bort både Högåsens tiominutare och Sadelliftens evighetslånga tolv minuter mot en angenäm fem och en halv minuters sittvila. En effektivisering som gjort Sadelliften överflödig, nedmonterad och bortforslad.

Men kapade lifttider i all ära, det är ju skidåkningen man kommer till Åre för. På pistkartan hittar man inte ett enda nytt namn i förteckningen över nedfarter. Ändå flaggas det för 26 fotbollsplaner med ny åkyta? Hur går det ihop? Svaret kommer du snabbt märka när du kastar dig utför Bibbos brant, Viksvängen eller Tegebacken. Numera är pisterna vid de nya liftarna storslagna dansgolv som bjuder upp till skärande långsväng. Gamla skogsöar är ett minne blott och pisterna har breddats rejält. I Tegefjäll har dessutom skogen intill Tegebacken glesats ut ordentligt.

– Dagens skidåkning kräver större utrymme. Det blir större svängar och bredare åkning med carvingtekniken. Det här är vad de flesta vill ha, breda pister i blå eller röd lutning. Harmonisk åkning som passar snittåkaren, säger Niclas.

Men smakar det så kostar det. Bara själva liftarna har gått loss på 125 miljoner kronor. För första gången i Åre löst via att andra bolag har gått in och investerat tillsammans med Skistar. Ägarna heter Sadeln Fjällgården Linbane AB och Tegefjäll Linbane AB. Skistar hyr i sin tur, som minoritetsägare, liftarna och sköter driften.

– En förutsättning för att göra en investering av den här storleken möjlig. Det är den absolut största enskilda satsningen i Sverige sedan Kabinbanan byggdes på 1970-talet, förklarar Niclas.

Utöver det har Skistar satsat ytterligare 50–60 miljoner de senaste åren på nedfarter och snösystem i framför allt Björnen.

Men skidåkningen i Åre är ännu inte färdigutvecklad. På sikt finns tre stora punkter kvar på önskelistan:

• En 6-stolslift i Rödkullen. (Men då måste bostadsbyggandet öster om Ullådalsvägen först komma igång.)

• Ytterligare sittliftar intill VM 8:an. (Om alpina VM 2019 landar i Åre.)

• Och en sammanlänkning av Åre med Duved över Ullådalen. (Kan bli verklighet om Åre/Stockholm tar hem OS 2022.)

– Det är inte omöjligt att det händer. Vi får se, säger Niclas.

Däremot är några satsningar på högzon inte aktuellt:

– Det skulle inte bli fler skiddagar där uppe för att vi bygger nya liftar. Det är inte liftarna som sätter gränsen utan gästens säkerhet. Liftarna kan gå i nästan vilket skitväder som helst. Men man ska inte vistas där uppe om sikten är dålig, det blåser mycket eller är riktigt kallt. Jag ser högzon som smultronet i kakan. Även om högzon är stängt har vi Skandinaviens bästa skidprodukt. När det är öppet hela vägen upp då ska det kännas som wow!

Mer läsning

Annons