Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

– Vägen är en katastrof

/
  • Göran Lalander visar hur asfalten, som lades i höstas, förstörts vid Medstugan. ”Skalstugevägen är en långdragen katastrof”, säger han.
  • – Det är synd om folket som bor efter Skalstugevägen,  säger Göran Lalander.
  • – Vi måste få ett slut på detta vägelände, säger Göran  Lalander.

Lastbilschauffören Göran Lalander stannar vid Medstugan och pekar på ett stort hål i den nya asfalten.
– Skalstugevägen är en långdragen katastrof, säger han.

Annons

Det är 14:e året som Göran Lalander från Kall kör massaved och timmer på den skandalomsusade vägen mellan Staa och Sandvika vid norska gränsen.

– Men när man kommer in i Norge är vägen nästan som ett salsgolv. Där slutar hytten skaka. Då är det roligt att köra igen.

I går var totalvikten på hans lastbilsekipage 56 ton. Ett lass massaved var på väg från Järpen till Norske Skogs tidningspappersfabrik i Skogn, en sträcka på 16 mil.

– Efter Skalstugevägen tar fjädrar och mycket annat stryk när släpet kommer i gungning. Det blir dyra reparationer. Vägen är ju till och med dålig på fjället.

Redan innan kungen landat i helikopter för att nyinviga Skalstugevägen 1995 hade det jobbats hårt för att laga potthålen i asfalten.

– Jag minns att det var stora reparationer den gången. Det var ett fuskbygge från början. Marken är vattensjuk på många ställen. Ändå lär svartjord ha använts som fyllnadsmassor, säger Göran Lalander.

Som ÖP berättade i lördags har Skalstugevägen snart kostat skattebetalarna 200 miljoner kronor.

Nu har Vägverket anlitat Skanska för att rusta vägen ordentligt från grunden. Priset är 100 miljoner kronor. Och två av de tre etapperna är färdigställda. Nästa år ska arbetet vara klart.

– Men vissa sträckor som asfalterades i höstas har redan fått stora skador. Allra sämst är det vid Medstugan. Här var man faktiskt tvungen att laga asfalten bara några veckor efter att den lagts, säger Göran Lalander.

På Skanska är man överraskad över att den nyasfalterade vägen redan gått sönder.

Men om man gjort fel ska det åtgärdas. Det lovade ansvarige Lars Andersson i lördagens ÖP.

– Trots att vi nu går mot lågsäsong handlar det om 30 lass med timmer och massaved per dygn. Och dessutom tillkommer flistransporter, säger Egon Salmonsson, transportledare på Reaxcer.

Efter att ha studerat potthålen vid Medstugan sätter sig Göran Lalander i lastbilen igen.

– Vi måste få ett slut på detta vägelände. Det är ju också synd om folket som bor här, säger han.

Mer läsning

Annons