Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det saknas helhetssyn i skolpolitiken”

Det saknas en helhetssyn i skolpolitiken i Berg. Det anser kommunens skolutvecklare Gunnel Weinz.

Annons

– Lärandet innebär att olika mål med undervisningen ska uppnås. Det försvåras när så här kraftfulla sparåtgärder som rör läromedelsanslaget sätts in. Att man exempelvis inte kan bedriva hemkunskapsundervisning i normal omfattning minskar också motivationen hos eleverna. Men besparingarna är ett politiskt val, säger hon.

När kommunen tvingas spara för att minska sina kostnader anser hon att det är extra viktigt att ha en helhetssyn när det gäller skolan.

– Det kan behöva göras strukturella förändringar för att nå bästa effekten. Man måste se på allt. Det måste finnas en vilja att ta tag i frågan och inte bara fortsätta som vanligt.

Strukturella förändringar är det nedläggning av skolor?

– Det behöver det inte nödvändigtvis vara, det kan också finnas andra förändringar som ur ett helhetsperspektiv ger en bra lösning.

Vad säger du om beslutet som nu innebar att de nedläggningshotade byskolorna i Berg räddades kvar?

– Det var ett politiskt val så där har jag egentligen inga kommentarer.

Men var det ett bra politiskt val?

– Det kan säkert finnas bättre val. Det viktiga är att man nu noga följer upp konsekvenserna av de beslut som fattats när det gäller skolan i Berg, säger Gunnel Weinz.

Mer läsning

Annons