Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gemensam turismsatsning i Härjedalen och Berg?

Mycket talar nu för att det bildas ett nytt och gränsöverskridande destinationsbolag för turismnäringen i Härjedalen och Berg. En gjord förstudie visar att intresset för en gemensam satsning är stort.

Annons

Andreas Edholm har varit projektledare och ansvarig för den förstudie som presenterades i Storhogna på onsdagen.
I förstudien har såväl företagare som turister intervjuats. Dessutom har andra framgångsrika exempel på destinationsbolag studerats.
– Alla är mycket positiva till bildandet av ett destinationsbolag. Det är roligt att de lokala företagen vill satsa på samarbetet. Man har en samstämmig syn på turismen i området och accepterar att paraplynamnet Vemdalen används. Detta kan leda till framtida framgångar för området, varse sig det handlar om ökade gästnätter, marknadsföring eller utvecklande av sommarsäsongen, säger Andreas Edholm i ett pressmeddelande.
I samband med förstudien har även en gästundersökning genomförts.
Även den har gett ett för näringen positivt resultat.
71 procent av gästerna har förklarat sig mycket nöjda med sitt besök i området.
– Den siffran är mycket hög, konstaterar Andreas Edholm.
54 procent har varit i området minst fyra gånger. 79 procent anser det troligt att de kommer tillbaka även nästa år.

Mer läsning

Annons