Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: C och L: Slöseri med skattepengar att bygga ännu en expresscykelväg

Annons

Expresscykelvägarna i Östersund syftar till ökat cyklande, men även kostnaderna för dem tycks öka i expressfart.

Längs Genvägen-Krondikesvägen ska en tredje expresscykelväg byggas.

Vårt initiativ på miljö- och samhällsnämndens sammanträde i december, om att expresscykelvägarna som anlagts från Lugnvik och på Brunflovägen skulle utvärderas, både vad gäller genomförande och användning innan man går vidare och investerar medel i ytterligare expresscykelvägar längs Krondikesvägen och Genvägen, framstår nu som ännu mer befogat.

Vårt initiativ avslogs av majoriteten (S, MP, V). Som argument sägs bland annat att de bidrag som kommunen får från Tillväxtverket för att bygga cykelvägarna skulle frysa inne.

Detta har visat sig inte vara sant. Bidragspengarna (drygt 7 miljoner) skulle till exempel kunna användas för cykelvägar på andra ställen i kommunen.

Särskilt i ett läge där kommunens ekonomi framdeles kommer att bli allt kärvare.

Med de aktuella siffror på byggkostnaderna som vi fått fram i det följande, så stiger andelen pengar till expresscykelvägarna från skattebetalarna i kommunen till enligt vår mening inte försvarbara höjder. Särskilt i ett läge där kommunens ekonomi framdeles kommer att bli allt kärvare.

Vi har tagit del av kommunens kostnadsberäkningar som säger att endast 920 meter expresscykelväg på Genvägen kostar hela 7 412 580 kronor! Alltså 8 057 kronor per meter! Motsvarande summa för 1 140 meter expresscykelväg på Frösösidan landar på 2 390 580 kronor, vilket blir 2 097 kronor metern.

Kostnadsberäkningen är gjord i februari i år. Kostnaderna för en expresscykelväg på Krondikesvägen förväntas kosta motsvarande som Genvägen eller ännu mer.

Meterpriset för expresscykelvägen på Genvägen överstiger således Trafikverkets kalkylpris med snudd på 270 procent!

Trafikverket riktvärde på anläggningspris för en ordinär gång- och cykelväg i tätortsmiljö landar på 3 000–3 400 kronor per meter. Meterpriset för expresscykelvägen på Genvägen överstiger således Trafikverkets kalkylpris med snudd på 270 procent!

Genvägen och Krondikesvägen är delar av den ringled som sammanbinder trafiken runt Östersund från söder till norr med utfarten mot Lit, till Pampasvägen, Ica Maxi och arenorna. Det behövs en noggrann utredning av hur trafiken ska lösas i Östersund innan man avsmalnar här aktuella gator och vägar i samband med anläggning av dyra expresscykelvägar.

Det är dags för majoritetsbyte och en samlad översyn av trafiken i Östersund.

Den köbildning som i dag uppstår i rusningstid riskerar bli än värre och kan knappast tillgodoräknas omtanke om miljön och vara klimatsmartness! En för övrigt utslängd expresscykelväg längs Genvägen, utan genomtänkt samband med andra vägar, blir ett slöseri med skattepengar som enligt vår mening i första hand ska användas till skola, vård och omsorg. 

Det är dags för majoritetsbyte och en samlad översyn av trafiken i Östersund. Under tiden cyklar och går vi gärna på de cykel- och gångbanor som redan finns på Krondikesvägen, Genvägen och längs Litsvägen.

Lennart Ledin (L), Per Ericsson (C)

ledamöter miljö- och samhällsnämnden Östersunds kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons