Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Nordkvist (M): Bekymrande att läsförmågan sjunkit så drastiskt

Annons
Joel Nordkvist (M).

Just nu har många elever höstlov, det lov som nyligen bytt namn till ”läslovet” med ett givet syfte. Även om syftet är hedrande så är inte den krassa verkligheten det.

I skymundan av matematiken har bristen på läsning bland unga inte uppmärksammats tillräckligt. Det är inte ägandet av en Ipad som riskerar att bli den nya klassfrågan i skolan. Det är boken. Eller snarare möjligheten att tillgodogöra sig boken.

Mycket forskning har visat att unga människor, vars hjärnor är under utveckling, riskerar att tappa förmågan till djupläsning när de ägnar mycket tid till snabba digitala flöden som inte minst sociala medier och push-notiser främjar.

Läsning är grunden till kunskap, men det formar även det abstrakta tänkandet och är det som i slutändan avgör vårt samhälles fortgång. 

Det är i ljuset av detta som det är oerhört bekymrande att läsförmågan bland elever i Sverige så drastiskt sjunkit de senaste åren. Enligt en färsk rapport från Unicef, som bland annat mätt läskunnighet i årskurs fyra, hamnar Sverige på 25:e plats, sist av alla nordiska länder och i nedre ligan av rika OECD- och EU-länder.

Social rörlighet innebär att ens bakgrund inte spelar någon roll för ens möjligheter att bli det man vill. Om möjligheten till social rörlighet ska komma fler till del så måste läsning premieras i tidig ålder.

Utan ett elementärt läshuvud blir möjligheterna för framtiden allt mer begränsande. Självklart är detta ett ansvar som inte enbart vilar på skolan, utan det finns också ett starkt föräldraansvar som ibland glöms bort. 

Skolan behöver ta tillbaka bildningsidealet, strävan att söka kunskap för kunskapens skull och inte för att det är en del i kursmomentet. ”If you can google it, you asked the wrong question” är ett begrepp för vår tid och något som innebär utmaningar i klassrummet med kunskapsinlärningen.

Att allt som står på internet inte är sant är en utmaning som inte ska tas lätt på. Stor tillgång till information höjer vikten av det rationella och kritiska tänkandet. Att läsa för att ha läst är en sak, att reflektera över textens innehåll är någonting helt annat, men i förlängningen utgör det en milsvid skillnad.

Om Sverige ska klara omställningen från att vara industriell till en kunskapsekonomi är det hög tid att sätta kunskapen i fokus. 

Joel Nordkvist (M), ledamot av barn-och utbildningsnämnden i Östersunds kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons