Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elhybrid ska göra skogsbruket miljövänligare

/
  • Förutom att det är en elhybrid så finns det en massa andra finesser också med Elforestskotaren. Den har bland annat styrning på alla sex hjulen  vilket ska reducera skadorna på marken. Dessutom kan hytten svänga runt för att ge gynnsamma arbetsförhållanden för föraren.
  • Anders Magnusson, Färila, är en av de förare som ska köra elhybriden.– Det var ovant i början men nu tycker jag att maskinen fungerar bra,  säger Magnusson som har arbetat som skogsmaskinförare i 20 år.

Sänkt dieselförbrukning med 30 procent och en skonsammare färd i skogen ska göra elhybriden, El-forest, till morgondagens skogsmaskin.

Annons

 Första exemplaret finns nu i aktiv drift  i skogarna utanför Hamra, strax söder om Härjedalen.

Framtidens teknologi inom skogsbruket finns för närvarande i Hamraskogen, några mil söder om länsgränsen. Där körs Sveaskogs unika skotare från El-forest.

– Det är världens första elskotare i produktion, berättar Lennart Hult, Sveaskog.

Enligt Gunnar Bäck, El-forest, fanns tankar på att skapa en liknande maskin redan för 15 år sedan men först på Elmiamässan 2005 fanns en prototyp till beskådande.

– 2007 beslutade Sveaskog att köpa en maskin och det var till stor hjälp för då satte det riktiga arbetet i gång. I mitten av 2008 hade vi en maskin som fungerade, säger Bäck som då syftar på den skotarhybrid som nu finns utanför Hamra.

Utöver den miljövänliga delen med mindre dieselmotor som driver ett generatorpaket vilket i sin tur håller de kraftfulla växelströmsmotorerna igång så finns det även andra finesser.

– Skotaren har individuell hastighetsreglering och styrning av varje hjul vilket reducerar skjuvningen på skogsmarken, förklarar Gunnar Bäck för att nämna några fördelar.

Arbetsmiljön för föraren genomsyras också av en del nytänkande, bland annat med en hytt som är runtomsvängande.

– El-forestskotaren passar in väldigt bra i vår miljöprofil med lägre koldioxidutsläpp och en skonsammare drift i skogsmarken. Det allra viktigaste är att den heller inte tummar på effektiviteten men ändå är miljövänlig, berömmer Lennart Hult.

Nu ska skotaren vara i drift under 2 000 timmar innan en utvärdering görs men mycket talar för att elhybridvarianten kommit för att stanna.

Mer läsning

Annons