Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grannarna har fått nog

/
  • 5–10 landningar i månaden beräknar byggherren som rimligt vid hangaren intill riksväg 84. Snöröken som yr upp vid dessa tillfällen oroar trafikanter och grannar men enligt Karl Gustafsson är långtradare ett långt större problem när det kommer till skymd sikt.

Helikopterlyft vid hangaren intill riksväg 84 väster om Funäsdalen upprör grannarna som ifrågasätter både byggherren och kommunens tjänstemän.

Annons

– När en helikopter landar är det inte precis en händelse som går obemärkt förbi, det är bara kulsprutorna som saknas och för oss som bor nära och har verksamheter som blir lidande av bullernivån känns detta oerhört frustrerande där ödmjukhet inför andra människors situation är obefintlig. Det menar en granne som fått nog.

Redan för ett år sedan ifrågasatte några av grannarna till fastigheten där hangaren är placerad tanken på att tillåta helikopterlandningar men Bror Norberg vid kommunens miljö - och byggkontor hävdar att de aldrig varit tal om att helikoptrar skulle frekventera området och det bygglov som är beviljat gäller ett hantverkshus, enligt Norberg.

– Bror Norberg måste ha tagit fel på bygge, säger Karl Gustafsson som är investorn bakom 12 miljonersbygget. Jag har följt regler, lagar och bygglovet och att människor inte ser fördelarna med satsningen är sorgligt. Men Härjedalen är ju känt för att ha det sämsta företagarklimatet i Sverige, säger en besviken före detta Bukowskisdirektör Karl Gustafsson.

– Om det fanns lite ödmjukhet med i bilden för oss som lever och verkar intill platsen där vi åtminstone blev i informerade om vilka tider det kommer att ske lyft skulle situationen åtminstone vara hanterbar, fortsätter den granne som förundras över bygglovets oklarheter. Andra fastighetsägare i området oroas för vad situationen innebär för fastighetstaxeringen i en framtid om lufttrafiken blir mera frekvent.

Gustafsson uppger att platsen inte ska användas som landningsplats för reguljära rutter, utan enbart som garage för helikoptrar som behöver en uppvärmd parkeringsplats.

Mer läsning

Annons