Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksdagens snöskoterklubb besökte Särvfjället

/
  • Efter att ha fikat på värdshuset Orren bar det iväg på Särvfjället.– Vi måste man värna om den frihet som skoteråkning ger, säger Lars U Granberg, riksdagsledamot (S) från Piteå och initiativtagare till klubben.

Riksdags­ledamöterna har en egen snöskoterklubb. I går besökte medlemmar Hede och tog en tur på Särvfjället.

Annons

– Skoteråkning är i dag en stor folkrörelse. Många frågor är förknippade med körningen. Det gäller säkerhet, teknikutveckling och miljö, för att ta några exempel. Sedan måste man värna om den frihet som skoteråkning ger, sa Lars U Granberg, riksdagsledamot (S) från Piteå och sammankallande i klubben.

Med Svenne Nääs, Hede, som guide, använde gänget en dag för att studera hur Hede skoterklubb lagt upp ledsystemet och hur de klarar ekonomin för att sköta de 45 mil leder som finns området. Igår blev det också en skotertur till Särvfjället.

– Jag tycker att klubben gör ett utmärkt arbete. Lederna är plana som salsgolv och dessutom har de lyckats bygga en rejäl snöskoterbro över Ljusnan, sa hälsingen Per Svedborg (S) som tipsade sina kollegor om att åka till Hede.

snöskoterklubb är det av naturliga orsaker flest medlemmar från norra delarna av Sverige. Föreningen har egentligen inget att säga till om men rådfrågas allt oftare när det gäller skoterfrågor i Riksdagen.

– Och vi är duktiga att lobba in våra synpunkter. Det är viktigt att man vet vad man beslutar om, vilket inte är alldeles självklart när det gäller politiker och snöskoterfrågor.

– Det finns både motstånd och okunskap, sa Lars U Granberg.

När de träffades i Hede var det enbart sossar med, men föreningen är tvärpolitisk. Alla partier utom miljöpartiet finns bland medlemmarna.

– Vi jobbar framförallt med ekonomi och säkerhetsfrågor. Många klubbar har det besvärligt och det måste till ett vettigt och nationellt system som gör att pengar går till exempelvis ledskötsel.

– Nej det är ingen bra lösning. Kanske man i stället sa lägga en avgift på varje ny skoter som direkt går till leder, sa Leif Pettersson.

– Vi ska komma ihåg att det i dag finns regler och bestämmelser som ska styra detta. I stället för att komma med förbud så är det bättre att skapa förutsättningar att lagar och förordningar följs.

– Ja, varför inte.

Mer läsning

Annons