Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turbojetspark från Mo hetast på sjön

/
  • Freddy Fagerström var det ingen som ville missa. Även fast hastigheten inte var den snabbaste så var han den som samlade alla runt sig då han kom ner på isen.
  • En Saab med tvåtaktsmotor och självmordsdörrar
  • Mobacken Racing team med sin turbojetspark. Föraren och konstruktören Olov Selander var nöjd trots att det bara blev en färd på runt 100 meter.
  • De överträffade sig själva, gänget från Mo, när de fick den turbojetdrivna Orsasparken att glida fram på isen.
  • Jubel i depån blev det när Mobacken racing team fick fart på sin spark
  • Bengt Hjort, Ljusnedal, hemmaförare som tävlingsdebuterade med sin nyputsade Ockelbo.Med 18 hästar pressade han upp skotern i 24 kilometer i timmen vid skoterdraget.
  • Mange Jensen åkte snowracer i 155 kilometer i timmen
  • Tyngs och störst var den här nätta lastbilen från Älvdalen. Runt sex ton väger skapelsen.
  • De överträffade sig själva, gänget från Mo, när de fick den turbojetdrivna Orsa sparken att glida fram på isen.
  • Freddy Fagerström hade sänkt motoreffekten till
  • Nästa år ska jag upp i 200, sa snowracer åkande Mange Jensen.
  • Anders Johansson, Erik Rombo, Pelle Selander och Olov Selander i Mobacken racing team

– Får ni sparken över startlinjen äter jag upp tröjan.
Pelle Selander tvivlade att den hembyggda jetdrivna sparken ens skulle komma till start vid helgens fartfest i Ljusnedal.

Annons

Pelle Selander från Mo utanför Lit lovade dock för mycket. När sonen Olov äntligen fick fart på bygget jublade alla när det spektakulära bygget hasade fram i ett öronbedövande buller. Visserligen lång ifrån jetfart och turen på den lätt modifierade Orsasparken blev bara drygt hundra meter. Sedan var det färdig åkt.

– Men det har gått bättre än väntat. Bara att komma till start var en utmaning, säger Anders Johansson, tekniske mentorn i sparkteamet från Mo.

– Det har varit jäktigt de senaste dagarna och vi hade inte ens provkört innan vi kom till Ljusnedal.

Trots att skapelsen ser ut som ett riktigt Åsa Nisse bygge så har killarna med svets, gammal spark, armeringsjärn och en gammal lastbilsturbo ordnat en fantastisk maskin som många tittade nyfiket på.

– Nu blir det till att finjustera. Det här med jetmotorer är känsligare än vad vi trodde och det behövs lite andra prylar för att det ska funka bra, säger Olov Selander när han pustar ut i depån.

Det var där de hade högkvarteret in helgen. Bodde i ett militärtält och med depåns största huggkubb kunde de både klyva ved och finjustera sparken.

– Hoppas att den här tillställningen kommer igen nästa år. Då blir det nya byggen, säger Olov Selander.

Detta i samma veva som pappa Pelle undrade hur han skulle klara sig undan att käka upp sin tröja.

Speed Weekend lockade under lördagen 1 500 åskådare trots busväder.

– Vi är helnöjda. Visst har det varit mycket arbete men vi räknar med att köra även nästa år, säger Glenn Ocklund, en av de som drog igång tillställningen.

– Men jag trodde inte det skulle vara ett sånt stort intresse. Förarna verkar nöjda och media från Sverige, England och Tyskland har varit på plats.

Snabbast av alla åkte Peter Wessman på sin Suzuki Hayabusa, Drygt 300 kilometer i timmen.

Freddy Fagerström, med sin Cheva pickup, fick aldrig bakdäcken att fästa, men alla verkade nöjda bara att höra och se hans metanoldragster där han slirade fram på isbanan.

Tokigast av alla var nog Mange Jensen som åkte snowracer efter en av bilarna i 155 kilometer i timmen.

– Det gick som på räls. Det ska inte vara några problem att nå 200, säger Mange Jensen som med all säkerhet gör ett nytt försök nästa år.

Mer läsning

Annons