Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Heta kulturdebatter i veckan

/

Oj, det har minsann varit kulturdebatter i mängder under den senaste veckan. Det har handlat om vad kommunen gör och vad kommunen inte gör. Och oavsett vad så finns det påhejare och nejsägare…

Annons

Påskäggen har varit fulla av kulturdebatter i veckan. Kanske mera äggkastning än äggöppning om man ska vara ärlig. Senast var det om barnboksfiguren Birger. Man kunde tro att det lilla Storsjöodjuret skulle vara omhuldat och hyllat av alla. Men först gav sig några elakingar på att kapa huvudet av den Birger som skapats i snö nere vid Vinterparken. Och nu går ordföranden för länets alla konstnärer i taket för att Birger ska få stå i varje gathörn i Östersund.

Alla som varit i Sundsvall har sett dessa drakfigurer som står utplacerade runt om i centrala staden. Drakarna är dekorerade på olika sätt och alla är sponsrade av olika företag och föreningar vilket ibland syns i hur de är målade och ibland inte. Jag har alltid gillat de där drakarna. Jag går fram och tittar på dem, kollar hur de dekorerats och tittar vem som sponsrat. Jag är väldigt ofta i Sundsvall, men jag har inte ledsnat utan tycker att de är ett rätt så kul inslag i gatubilden. Jag blir också glad av att veta att de är resultatet av två unga tjejers arbete på gymnasiet. Nu har de två tjejerna och deras företag tagit konceptet vidare med bockar i Gävle, löv i Umeå med mera med mera.

Nu hade någon tänt på idén för Östersund. Och tanken är just att Birger skulle bli symbolen för Östersund. En god tanke då Sara Strömbergs och Anders Nilssons böcker om Birger är böcker värda att älska och att vårda. Och dessutom är det bra att Östersund äntligen satsar på Storsjöodjuret. Ända sedan jag kom till Östersund för snart 30 år sedan har jag tyckt att det satsats för lite på det bästa varumärke Östersund skulle kunna ha. Och nu har till och med Svenstavik hunnit före med sitt Odjurscenter.

Men länets konstnärer protesterar högljutt. I en debattartikel i ÖP i lördags påstår styrelsen i Konsthantverkares och Industriformgivares förbund att den som dekorerar en Birger "producerar skit". Och visst, det är helt okej om länets konstnärer och Industriformgivare har massor av idéer hur Östersund ska bli en bättre och roligare stad och om de under åren matat kommunen med dessa idéer och fått nej på dem. Då kan jag förstå upprördheten. Men om så inte är fallet förstår jag inte vad det här är för fel i sig. Och egentligen inte heller vad problemet är.

Få städer har så mycket offentlig ny konst som Östersund. Vi har lysande skulpturer i Badhusparken och i rondellen uppe vid Lillänge. Häromåret fick ett antal av länets konstnärer skapa mötesplatser i centrala staden och vi fick Stjärntorget, den upplyfta pinnstolen och den mystiska raketen nere vid hamnen. Vinterfestivalen är också en konstfestival där staden lever upp på nytt och så vidare. Och visst kunde det kanske vara ännu mer. Men samtidigt kan jag inte se det minsta fel i att också satsa på Birger. En älskad barnboksfigur och ett bra varumärke för Östersund. Dessutom ska Birger-figurerna inte kosta skatte- betalarna något utan ska vara finansierade genom sponsring och de som ska formge Birger-gjutningarna ska få betalt för uppdraget – men trots det uppmanar föreningen stadens konstnärer att vägra medverka och dekorera Birger.

Om man nu vill lyfta fram Birger som en symbol för Östersund. Och det är en mycket bra symbol för Östersund. Då kan man ju inte låta en rad konstnärer skapa något annat än just Birger. Att bygga varumärken är en sak. Att satsa på lokala konstnärer är en annan sak. Och det ena behöver ju inte på något sätt ta ut det andra.

Tyvärr har ju inga lokala konstnärer som fått chansen skapat verk som blivit riktiga symboler för Östersund. Hans Kvams fina Stjärntorg hade kunnat bli något om det bara lagts ner lite mer pengar på det och om Hans intentioner följts fullt ut.. Och det populäraste offentliga verket är väl kören på Stortorget, men den blev riktigt älskad först när den fick ljud; vilket inte konstnären först hade menat.

Jag säger Ja till Birger! Och jag säger ja till satsningar på en en festival eller sommarkonsutställning i Östersund. Det ena tar inte ut det andra. Och Birger är inte skit. Tvärtom.

Mina frågor om Kulturhuset förra veckan retade tydligen många. Inga ansvariga har hört av sig och svarat mig. Men i kommentatorsfältet i ÖP och på Facebook har man angripit både mig och andra och en del hävdar att allt är bra och en del att allt går för långsamt.

Fakta är att kommunen först i slutet av februari i år, det vill säga två år efter att Startskott! väckte nytt liv i frågan, tillsatte ännu en ny utredning som ska redovisa sitt resultat våren 2014. Den här utredningen ska jämföra två olika alternativ. "Dels vilka lokaler som finns redan i dag för kulturverksamheter och hur de behöver anpassas eller byggas ut för att fungera som exempelvis konsert-arena för akustisk musik, konsthall eller dansteater. Detta ska ställas mot de olika förutsättningar som krävs för att bygga ett nytt samlat kulturhus. Båda alternativen ska baseras på utredningsskisser som är tillräckligt detaljerade för att grovt ställa de olika alternativen mot varandra." Tycker ni att det låter sexigt? Tycker ni att det låter som om kommunen tänker satsa på ett nytt kulturhus? Eller tycker ni att det låter som något politiker kan peka på för att visa att man gör något?

Jag är inte ett dugg imponerad. Första gången det talades om kulturhus eller konserthus i Östersund som jag hörde var för flera decennier sedan. Många ishallar har hunnit brinna ner och byggas upp sedan dess. Ja, vi har till och med haft en lysande konsthall i Färgfabriken Norr som blommade upp, brann intensivt och sedan helt försvann.

Någon, jag tror det var Stefan Hallgren, skrev att om man ställer dagens kulturnämnds satsning på idrott kontra kultur så leder idrott-en med 500 miljoner mot 0. Kultursatsningen hittills imponerar lika mycket som den satsning man gjorde härom året på att betala för att få bort en bra arrendator för ångaren Thomée och Verkö slott för att först lägga ner och sedan få försöka arrendera ut allt igen. Jag tycker inte att vi har de kulturpolitiker en så levande kulturstad som Östersund förtjänar.

---

En av de hetaste frågorna i Kulturöstersund just nu är vem som döljer sig bakom signaturen "Örjan" i kommentatorsfälten i lokalpressen. Så fort någon skriver om kultur ploppar "Örjan" upp och sågar allt som har med kultur i Jämtland att göra. Vem är "Örjan"? Och är "Örjan" på allvar? Jag har hört en del gissningar och varianter på vem som är "Örjan", men ingen verkar veta säkert. Någon ville göra en revyfigur av alla skriverier som "Örjan" stått för. Örjan är i vart fall roligare än det mesta i kulturdebattväg i Östersund.

Annons