Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Aditro varslar 246 anställda

/

Aditro varslar 246 av sina 400 anställda i Östersund. Anledningen är att man tappar sin största kund Glocalnet.

Annons

– Det är jättetråkigt. Framför allt som personalen i Östersund gör ett fantastiskt bra jobb, säger Lars Nilsson, koncernchef på Aditro Customer Service.
97 av de varslade är fast anställda på heltid, resten är visstidsanställda, många på deltid.
Aditro är en av kommunens största privata arbetsplatser med drygt 400 anställda som framför allt jobbar med kundtjänst och teknisk support. Medelåldern är låg.

I november anställdes 130 personer i Östersund när Aditros filial i Växjö flyttades hit.
Nyanställningarna var delvis en följd av uppdraget åt Glocalnet. Fem månader senare avbröt Glocalnet samarbetet och halva arbetsstyrkan i Östersund blev övertalig. Anledningen var att Telenor bestämt sig för att rationalisera kundtjänsten i sin koncern, där Glocalnet ingår.  
Aditro har filialer i Piteå, Kalmar och Östersund. I Piteå varslades nyligen 17 anställda.
Är det risk för att hela Östersundsfilialen läggs ner?
– Nej, det är absolut inte vår plan, säger Lars Nilsson. Vi är mycket nöjda med Östersundsetableringen. Dels har universitetet gjort att vi hittat rätt typ av personer som gärna vill jobba helger och kvällar. Dels är kvaliteten och servicenivån hög däruppe.
– Vi vill snarare satsa på Östersund och kommer att jobba aktivt med försäljning för att ta hem fler jobb dit igen.
Trots det som nu har hänt anser han att man gjorde rätt som nyanställde så sent som i november.
– I det läget fanns ingen möjlighet att förutsäga det här. Det är snabba svängningar nu.
I februari säkrades en annan viktig del av verksamheten när Canal Digital förlängde sitt kundserviceavtal med Aditro.
Lars Nilsson vill inte spå i framtiden. Men lågkonjunkturen behöver inte nödvändigtvis betyda att Aditro fortsätter minska, tror han.
– Tvärtom är det många företag som ser över möjligheten att flytta ut sin kundtjänstorganisation. Det kan tala för att vi får fler förfrågningar.
Aditros Sverigechef Jörgen Persson är i Östersund för att informera personalen under dagen.

 

 

 

 

Mer läsning

Annons