Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler kan inte betala elen

Allt fler länsbor får sin el avstängd för att de inte betalat elräkningarna. Under årets fyra första månader hade Jämtkraft 125 ärenden bara i Östersunds kommun. En ökning med nästan 30 procent.

Annons

– Vi märker att många har det besvärligt ekonomiskt. Normalt brukar vi stänga av elen för omkring 30 kunder i månaden. I april var siffran över 50, säger Jämtkrafts informationschef Håkan Roos.

förfallit till betalning skickar Jämtkraft ut en påminnelse efter fem dagar. Efter 13 dagar skickas ärendet till inkasso. Om räkningen inte betalats efter 29 dagar får kunden en underrättelse om att elen kan stängas av.

Samtidigt meddelas också socialförvaltningen i den aktuella kommunen.

– Sedan stänger vi av elen efter 21 dagar. Från förfallodagen går det alltså minst 50 dagar innan vi kapar elektriciteten, säger Håkan Roos och påpekar att Jämtkraft ofta försöker föra en dialog med de kunder som inte betalat sina elräkningar.

– Det kan handla om amorteringsplaner och liknande men det är självklart svårare om kunden har många betalningsanmärkningar.

elen avstängd kan det bli en dyr historia.

Först och främst ska den förfallna räkningen betalas. Sedan tar elföretaget 400 kronor för att stänga elen och lika mycket för att koppla in den igen.

– Vi har också rätt att ta ut en depositionsavgift och den brukar ligga på hälften av vad den aktuella kunden brukar betala på ett år, säger Håkan Roos.

När socialförvaltningen i Östersunds kommun får ett meddelande från Jämtkraft brukar man skriva ett brev till den som riskerar att få sin elektricitet avstängd.

– Vi talar om att vi finns och att vi kanske kan hjälpa till. Det är ju väldigt angeläget att ha möjlighet till el. Ibland beviljar vi hela summan, ibland hjälper vi till med annat som en del av summan eller budgetrådgivning, säger Kajas Sundell, teamchef vid socialförvaltningen.

Hon säger sig också ha reagerat på många av de elräkningar som visats upp för förvaltningens personal.

– Ja, jag har reagerat på att de varit på väldigt stora belopp, säger Kajsa Sundell.

Mer läsning

Annons