Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Banverket borde spärra av området"

Trots olyckan i Brunflo fortsätter skotrar att korsa järnvägsspåret.
– Spärrar vi av klipps stängslet upp, säger Banverkets Pär Jonsson.

Annons

I går deltog Banverket vid en skoterdag på Gräfsåsens skoterstadium.

De lanserade säkerhetskampanjen ”Ur spår” som har kommit till efter att lokförare rapporterat om en mängd händelser på och vid sidan om spåren. Flera mellan Östersund och Storlien.

Det handlar om förare som kör framför tåget. Förare som kör ikapp med tåget. Och förare som korsar spåret på fel ställe och därför löper ökad risk att fastna med skotern.

– Det allvarligaste är när det är en stor grupp som kör över spåret. Då riskerar förarna att tappa fokus. Men det är svårt att spärra av en led som används av gammal hävd, säger Pär Jonsson som säger sig ha full förståelse för att skoterförarna korsar spåren trots att de inte får.

Den olagliga järnvägsöverfarten strax intill rondellen i Brunflo används till exemp el fortfarande trots olyckan tidigare i vintras. Pär Jonsson vet om att den tidigare lagliga överfarten i Brunflo är borta och att Lockne-alternativet innebär en omväg på en mil.

Så vad kan Banverket göra?

– Vi borde se över helheten med leder i Brunflo och diskutera med skoterklubben. Man kan tycka att det borde bli en vettig övergång i Brunflo.

Men vem som ska driva på och vem som ska betala, vet han inte.

Pär Jonsson pekar på att Banverket är uppdelat i flera avdelningar och den som står för järnvägsövergångar har inte något att göra med den som just nu lanserar ”Ur spår.

– Den ena avdelningen är inte alltid insett i vad den andra gör. Sedan hänger det på om kommunen vill vara medfinansiär.

Calle Wikmans mamma Marie Olsson är mycket kritisk till att övergången i Brunflo används. I går frågade hon en kille som just var på väg över och fick till svar ”jag ska bara till Shell”.

– Alla kör där och det är tragiskt. Och det är inte bara ungdomar. Det är vuxna också. Jag tycker att Banverket borde spärra av området. Självklart är det ytterst enskilda som har ansvaret men nu ser det ut som en led där.

Därför borde skoterklubben markera tydligare anser hon. Så att det framgick att den lilla avstickaren av leden endast går till Shellmacken och inte över järnvägen.

– Då kanske fler förstod att de inte får köra där.

Förbud som argument biter inte, menar Banverkets Johanna Dahlberg. Därför har kampanjen ett annat budskap; När lokföraren ser dig är det för sent. När du hör tåget är det för sent.

– Calle hade rena turen. Det hade lika gärna kunnat vara en dödsolycka. Det är först när något händer som man får upp ögonen, säger Marie Olsson.

Mer läsning

Annons