Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför dödskraschade planet

/

I juni i fjol dog en man och en kvinna efter en tragisk flygolycka på Optand.
Haverikommissionen är nu klar med sin utredning.

Annons

Den 18 juni 2008 dog en 30-årig man och en 29-årig kvinna från länet när deras motordrivna segelflygplan kraschade på Optands flygfält.

Haverikommissionens utredning visar att det troligen var ett plötsligt oväder som orsakade kraschen.

Just när piloten närmade sig flygfältet för att landa drog ett regnområde in. Vittnen såg hur planet kom in på onormalt låg höjd, tappade fart och kom ur kurs innan det slutligen tippade och föll från cirka 50 meters höjd.

Kraschen blev våldsam och båda som fanns ombord dog.

Just den här flygplanstypen, en så kallad Falken, är mycket känslig för regnoväder. Vingprofilen gör att piloten måste öka farten med 20-27 procent när vingarna blir våta, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Det finns en varning om detta i flyghandboken för Falken. Men handboken finns bara på tyska.

När planet blev granskat för import skickade man med en anmärkning om att det inte fick användas som skolflygplan så länge det inte fanns en handbok på svenska. Anmärkningen fanns inte med i det typgodkännande som Luftfartsinspektionen sedan utfärdade på planet.

Den omkomne piloten hade genomgått större delen av sin utbildning på Falkenplanet. Enligt haverikommissionen var utbildningen allmänt splittrad och bristfällig.

Sannolikt insåg inte föraren hur riskabelt det var att flyga planet i regn, konstaterar man.

I haverirapporten föreslår man att utbildningen för segelflygare ska innehålla en särskild del om risker vid regnväder. Vidare ska alla typgodkända segelflygplan ha svensk- eller engelskspråkiga handböcker och varningsskyltar vid förarplatsen.

Mer läsning

Annons