Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Europas största helikopter har landat

/
  • Jörg Wiedenhofer från Italien flög i går med helikoptern från Borlänge där den hade mellanlandat. Han flyger mest med helikoptern för att släcka bränder i Grekland.  – De är alla anlagda, säger han och berättar om ett system för att komma åt land.
  • Stefan Larsson från Osterman helikopter tog emot besättningen som hade flugit i två timmar innan de varit tvungna att tanka igen. Till höger mekanikern Brian Moritc som följer med på flygningarna.Den kallar air crane, luftkran, och kan lyfta 10 ton. 35 av de 100 som ursprungligen byggdes finns kvar. Bolaget som har hyrts in för att bygga kraftledning äger 17 exemplar av världens näst största helikopter. Den största är rysk.
  • Som en trollslända kom den in för landning på Frösön, jättehelikoptern som är Europas största. Helikoptern ska lyfta 9 ton tunga stolpar vid bygget av nya kraftledningen mellan Järpströmmen och Nea i Norge. SIDorna 18–19

I går landade en ovanlig fågel på Frös­ön.
– Först väcker vi uppmärksamhet. Sedan börjar folk klaga på oljudet, säger piloten David Barnett om Europas största helikopter.

Annons

Oljudet, för den här maskinen skriker som en plågad sågklinga, kommer under maj att höras i trakterna av Brattland och Rundhögen i Västjämtland. Längs den sträckan krävs rejäla muskler ett tag framöver. Då ska 200 stycken 9 ton tunga kraftledningsstolpar lyftas på plats längs den nya 400 kilovoltsledningen mellan Järpströmmen och Nea.

kraftledningsbygget har blivit kraftigt fördyrat och kommer att kosta ungefär dubbelt så mycket som beräknat. Som en följd av allt besvär har också projektet blivit försenat.

att köra ut markmaskiner med lyftkranar och därför har jättehelikoptern hyrts in. Det kostar cirka 2 700 kronor minuten för den som vill ta en tur i den 27 meter långa maskinen som har en bränsleförbrukning på 1 000 liter i timmen.

– Kostnaden för helikoptern är en liten del i hela processen, säger Svenska Kraftnäts projektledare Thomas Benselfelt.

dök helikoptern som lystrar till namnet Camille upp som en mullrande urtidsfågel i skyn. Med en jättesväng gick den in för landning på den öde flygplatsen och när motorn äntligen var avstängd hade personal från Luftfartsverket dykt upp med sina kameror liksom piloterna och poliserna Marcus Holm och Urban Larsson som normalt flyger polishelikopter, en fluga i jämförelse.

Så fort Camille hade landat klättrade mekanikern Brian Moritc ut och upp på taket. Helikoptern inspekteras var sjätte flygtimme.

Ut kom också italienaren Jörg Wiedenhofer. Helikoptern är amerikansk och har framför allt amerikansk besättning, men den är stationerad i Italien för att under sommarmånaderna ständigt vara i tjänst för brandsläckning i Grekland. De senaste åren har enorma bränder härjat under långa tider och Camille kan lyfta 10 000 liter vatten.

– Bränder är affärer, berättar Jörg Wiedenhofer som bor tio minuter från skidskytteorten Anterselva.

– Det är tillåtet att bygga hus på bränd mark och därför anlägger folk bränder hela tiden.

Erickson Air Crane nappat på kraftledningsbygget i Västjämtland för att bredda sin marknad från bara bränder, berättar piloten David Barnett som pendlar mellan bostaden i Oregon och jobbet i Italien. Själv får han inte vara med och lyfta kraftledningsstolpar i svenska fjällen. Ett helt nytt team flyger snart in från USA och David flyger hem.

– Med reguljärt flyg.

Mer läsning

Annons