Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här hackas stenarna till gyllene torget

/
  • Råvaran till den omdebatterade ”Gyllene stenen”.Krossmaskinisten Kurt Nilsson håller upp en näve finkrossad gul dolomit.
  • Här ligger 12–13 ton gul dolomit från Masungsbyn. Den levererades i går av lastbilschauffören Peggen Blomberg som lastat den i Norrbotten på sin väg hem från Nordnorge. ”Jag tror att det här är den femte leveransen som jag kört hit och jag hoppas få fler om jag har vägarna förbi”, säger han.Lasterna med dolmit levereras dels av åkare likt Peggen Blomberg som hämtar en last för att inte behöva köra lastbilen tom längs vägarna, dels av Jämt-kross egna lastbil. En leverans ligger på mellan 12 och 40 ton.

Den gula ­betongstenen till Stortorget har börjat bearbetas i länet. Cirka 400 ton har redan passerat krossanläggningen och ska nu gjutas.

Annons

Bland sten- och grushögarna på krossanläggningen i Brunflo ligger några små berg av gul dolomit. Det är den omtvistade sten som ska användas för att göra Stortorget till ett gyllene torg enligt arkitekt Vesa Honkanens förslag.

Den gula dolomiten är svår att få tag på. Den finns i Norrbotten, därefter finns den närmaste brytbara dolomiten, med liknande gulfärg, i Italien.

Jämt-kross, ett familjeföretag som sysselsätter sex personer, har en lastbil precis lämnat av sin last med stenbumblingar från Masungsbyn mellan Vittangi och Pajala.

– Jag tror att det här är den femte leveransen som jag kört hit och jag hoppas få fler om jag har vägarna förbi, säger lastbilschauffören Peggen Blomberg.

– Jag kör på Norge och hämtar sten i Masungsbyn i stället för att gå tom hem, man vill ju ha last åt båda hållen.

När stenen tippats av på Jämt-kross så ska den krossas. Den krossas till storlek 0–8, det betyder att den färdigkrossade stenen är mellan 0 och 8 millimeter stor.

– Dolomiten är ganska lättkrossad och den dammar inte så mycket eftersom den är så pass fet, säger Kurt Nilsson, krossmaskinist.

att maskinen krossar mellan 200 och 250 ton sten av olika slag per dag. När en sorts sten krossats färdigt och det är dags att mata på en sten med annan färg måste maskinen rengöras och siktdukarna i siktaren bytas.

skaplig hög finkrossad gul dolomit nedanför krossmaskinen i väntan på transport till gjuteriet i Pilgrimstad.

Mia Dahlsten, delägare i Jämt-kross, berättar att över 400 ton av den gula stenen redan har krossats och körts vidare till Pilgrimstad för att gjutas i den form som den ska ligga på Stortorget. Det ska bli en ren kompakt gul sten som kommer att hålla färgen hur länge som helst.

– Vi låter oss inte påverkas. Det är en arkitekt som bestämt det här och vi gör jobbet, säger Mia Dahlsten.

– Det blir säkert snyggt. Men det kan nog bli lite skitaktigt, säger Kurt Nilsson.

Mer läsning

Annons