Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hungrig? Testa Fia Gullikssons gluten- och mjölkfria frukost

Har du svårt att hitta sunda alternativ till frukosten? Matambassadören Fia Gulliksson tipsar om en gluten- och mjölkfri bäryoghurt med müsli som även passar veganer. Receptet är helt utan tillsatt socker.

Annons

Passa på att dela med dig av dina snabba, smarta och goda recept. Under vinjetten "Hungrig? Här är Jämtlands bästa tips" samlar vi matinspiration lättillgängligt i mobilen. Så ta chansen att skicka in en mobilvideo där du lagar till någon av dina favoriter så redigerar vi materialet och lägger ut det på op.se.

Fias morgonmüsli

Havregryn…

Boveteflingor

Sesamfrön

Linfrön

Pumpakärnor

Solrosfrön

Hasselnötter

Grovhackad sötmandel

Valnötter

Kokosflarn

Torkade granatäppelkärnor

Torkade äppelbitar

Naturell olja

Äppeljuicekoncentrat

Tips: Det går fint att lägga till eller ta bort ingredienser. Gå efter din egen smak när du mäter upp hur mycket du tar av allt.

Mjölkfri bäryoghurt

1 avokado

1 bananer

Några nävar frysta bär

Gör så här:

Värm ugnen till 175 grader. Blanda havregryn, boveteflingor, solrosfrön, sesamfrön, linfrön, pumpakärnor och mandeln i en långpanna. Ringla över olja, häll på äppeljuicekoncentratet och rör om. Rosta i ugnen till müslin har fått fin färg, cirka 20 minuter, rör om då och då. Använd händerna för att krossa valnötterna i mindre bitar. Tillsätt dem och de övriga ingredienserna i grynblandningen och blanda väl. Mixa ingredienserna till bäryoghurten, häll upp i skålar och strö över den färdiga müslin – klart!

Se fler mattips från Jämtland här.

Mer läsning