Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olyckskorsningen byggs bort – tidigast om fem år

Det är osäkert om det blir någon ombyggnad av olyckskorsningen Vallaleden–Önevägen de närmaste fem åren. Först ska pengar gå till gamla projekt.

Annons

Det finns 477 miljoner kronor i en preliminär ram för länsplanen att disponera för åtgärder på transportinfrastrukturen under perioden 2010–2012. Men 76 miljoner av potten är redan använda.

– Vad som är riktigt intecknat är återbetalningen till Åre kommun och VM-bolaget för Åre tunneln och till Krokoms kommun för gång- och cykelväg mellan Lugnvik och Ås, säger Jan Molde, länsstyrelsen.

Enligt Carina Zetterström (C), oppositionsråd i Östersunds kommun som sitter i länsstyrelsens kommunikationsgrupp, har länsstyrelsen angett att det inte finns pengar att starta nya projekt inom de närmsta fem åren.

– Det har sagts vid två tillfällen att det är först 2015 som det går att påbörja nya projekt.

– Det finns ju ett behov som är jättestort och det är klart att det inte är bra, fortsätter hon.

Carina Zetterström berättar att orsaken till det 5-åriga stoppet är att befintliga projekt rullar på. Projekt som blivit framskjutna tar också av de nya medlen.

– Önskemålen är fem gånger så stora som medlen. Det är åt helsike för lite pengar i länsplanen också, säger Jens Nilsson (S) kommunalråd och med i kommunikationsgruppen.

Länets kommuner lämnar nu in sina prioriteringslistor över nödvändiga åtgärder i kommunerna och i augusti ska länets gemensamma lista vara klar. I Östersunds kommun är majoriteten och oppositionen enig om att framförallt den olycksdrabbade korsningen Vallaleden–Önevägen måste åtgärdas. Men det ser ut att kunna dröja fem år. Det vill inte Carina Zetterström acceptera.

– Den åtgärden måste vara av så hög prioritet ur trafiksäkerhetssynpunkt att det måste göras tidigare, säger hon.

Utöver länsplanen kommer det medel i form av bärighetspengar, men dessa är ännu inte fördelade regionalt.

Mer läsning

Annons