Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppning för mer shopping i Lillänge

/
  • Kommunen äger marken och en seriös exploatör trycker på för att få öppna mer detaljhandel.
  • Mitt emot Elgiganten, i direkt anslutning till Hagvägen, nedanför djursjukhuset och förskolan Mosippan (vid den röda ringen på kartan) kan det bli mer detaljhandel.

Detaljhandeln i Lillänge ledde för bara några år sedan till heta politiska strider. Nu öppnas upp för mer shopping. Hittills utan protest.

Annons

Mitt emot Elgiganten, i direkt anslutning till Hagvägen, nedanför djursjukhuset och förskolan Mosippan. Där äger kommunen marken och där trycker en seriös exploatör på för att kommunen ska öppna upp för mer detaljhandel.

Och så kommer det att bli. Om inte också denna fråga leder till samma politiska strider som tidigare.

För ett år sedan antogs kommunen ett planprogram där den aktuella skogen pekades ut som ett möjligt nytt handelsområde. Nu är marken park på alla kartor och fungerar som skyddsbarriär mellan bostadsområdet på Körfältet samt som grönområde för förskolan Mosippan.

Skogen närmast Mosippan ska bli kvar men den del som ligger mellan djursjukhuset och Hagvägen kommer att prövas för exploatering. Därför krävs en ny detaljplan och en sådan ska göras.

Det handlar om totalt 6000-7000 kvadratmeter som kan komma att öppnas upp för mer handel än vad som hittills varit tillåtet i Lillänge. Det kan till exempel bli mer dagligvaror och en inte lika snäv typ av sällanköpsvaror som är tillåtet nu. Den ambitionen slogs fast när handelspolicyn antogs 2007.

När den nya detaljplanen görs ska också en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Kommunen har till exempel ambitionen att minska utsläppen av koldioxid, men enligt planerna för Lillänge kommer trafiken att öka ännu mer.

Inom tio år beräknas trafiken på Hagvägen att vara lika stor som på Rådhusgatan, 15000-18 000 bilar per dygn. Det är en ökning från dagens 12 000 per dygn när det är som flest köer.

Kommunen sätter sitt hopp till att bättre busstrafik ska lösa trafikstockningarna.

– Om man öppnar upp för att det blir två starka handelscentra, Lillänge och centrala stan, då är det också lättare att det blir en bra busslinje än om handeln är mer utspridd, säger Anne-Katrin Ångnell på Östersunds fastighetsplanering.

Den nya detaljplanen beräknas vara klar under året.

 Läs programhandlingarna på kommunens hemsida. Klicka här.

Mer läsning

Annons