Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondell bästa lösningen i olyckskorsning

/

En rondell av lite större format skulle lösa problemet med olyckskorsningen på Frösön. Det är slutsatsen i Vägverkets förstudie om den olycksdrabbade korsningen Vallaleden-Önevägen-Fröjavägen.

Annons

– Om man bortser från kostnaden och att vi inte vet vad exempelvis åkarna tycker, så har vi funnit att en fullvärdig rondell är bästa alternativet, säger Kerstin Holmgren, projektledare på Vägverket.

Utredarna har tittat på tre olika typer av cirkulationsplatser. Två av dem skulle kräva ganska små ombyggnader och bara kosta några hundra tusen kronor. Båda är enfiliga, den ena med lite skarpare böjd infart för att ta ner hastigheten. Men båda innebär en risk, menar Vägverket.

– Förändringen kanske inte blir tillräckligt tydlig för att folk ska uppfatta att det är en cirkulationsplats. Eller så glömmer de bort sig efter ett tag och börjar köra som vanligt, säger Kerstin Holmgren.

En fullvärdig rondell är däremot stor nog att inte förväxlas med en korsning. Den skulle ge en bättre överblick och ta bort osäkerheten om vem som har väjningsplikt.

– Föraren skulle bara behöva vara uppmärksam åt ett håll. Som korsningen ser ut nu är det mycket att hålla reda på. Det kommer bilar från sidan och framifrån. Ibland kör det upp någon bredvid och skymmer sikten.

Det fjärde alternativet, en korsning med trafiksignaler, skulle antingen ge för långa väntetider eller behöva byggas om för mellan sex och sju miljoner.

Nu ska förstudien ut på remiss. Kerstin Holmgren hoppas på många remissvar.

Knäckfrågan är pengarna. En fullvärdig rondell skulle kosta mellan 3 och 4 miljoner att bygga. Därför måste den in i den reviderade länstrafikplanen som gäller från och med nästa år, i hård konkurrens med andra projekt.

Vägverket har också utrett korsningen Vallaleden-väg 592 mot Vallsundsbron. Även där bedömer man att en rondell är bästa alternativet. Trafiksignaler skulle vara möjligt, men det anses inte lämpligt att två korsningar så nära inpå varandra är byggda på olika sätt.

Mer läsning

Annons