Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så blir vardagsbilen en sportbil – ”De flesta vet inte vad som lurar under skalet”

Magnus Östlund i Östersund brinner för sitt motorintresse. Han har tiotalet olika typer av bilar i sitt garage, bland annat en Svenssonbil till vardags som förvandlas till racingbil på helgen.

Annons

Magnus Östlund med sin bil uppkörd på en rullande landsväg.

Man behöver inte sälja huset för att få pengar till att köpa en värstingbil. Många av dagens standardbilar är med några små justeringar en riktig racingbil i grunden.

– Tekniken går fort fram i den här branschen, eftermarknaden är enorm. Det finns massor av delar och komponenter som företag över hela världen tillverkar till de flesta av våra standardbilar. För 10-15 år sedan kunde man inte göra så mycket åt sin bil men i dag är urvalet enormt, säger Magnus Östlund.

Vad får man då egentligen göra?

– Det beror helt på vilken bilmodell man tänker hotta upp och vilken årsmodell det är. Vissa bilar får man inte röra en skruv på men på andra kan man göra rätt mycket. Är man osäker så kan man kontakta (SFRO) Sveriges fordonsbyggares riksorganisation, de hjälper till och talar om vad som är tillåtet eller inte, berättar Magnus.

Med några enkla detaljer kan man känna sportbilskänslan.

Många chippar sin bil i dag. Vad menas med det?

– Har man en bensindriven bil utan turbo ger inte ett chip så mycket. Bilar med turbo har ett helt annat vridmoment, så där kan effekten bli rätt markant. Chippningen är ett sätt att tala om för bilens dator att vid ett visst motorvarv öka eller sänka bränsletilldelningen, ändra tändkurvan med mera, säger Magnus.

Hur märker man av att chippet ger effekt?

– Ibland ger inte chippet någon märkbar effekt alls när man kör bilen, men däremot kan bränsleåtgången minska avsevärt. Många biltillverkare har ett stort spann på prestanda från grunden. Många chip är även tillverkade direkt i bilmärkets regi. Det märker man då det är dags att tanka. Om man besöker någon av de företag som håller på med racing i länet så har några av dem tillgång till en rullande landsväg som direkt berättar vilken effekt chippet ger, berättar Magnus.

Rullande landsväg, vad är det?

– En rullande landsväg är ett hjälpmedel som man kör upp bilen på, för att mäta effekten direkt på hjulen i sitt fordon. De flesta typer av detta hjälpmedel är dock endast till för tvåhjulsdriva fordon. Jag har haft en otrolig bra hjälp med mina bilar på den, säger Magnus.

Magnus Östlund.

Det här är ju saker med motorn. Men resten då, vad kan man göra mer?

– Med lite styvare fjädring, kvalitetsdäck och kraftigare bromsar så kan bilen bli en potent sportbil utan att man förändrar speciellt mycket. Jag har en riktig Svenssonbil med bilbarnstolar i baksätet. De flesta vet inte vad som lurar under skalet på sin bil, ibland är det en ulv i fårakläder. I grund och botten så styr plånboken vad man kan göra. Men man får inte glömma bort att en gammal bubbla med en lätt modifierad motor smiskar ofta stora amerikanska vrålåk på tävlingarna. Jag är lyckligt lottad som får jobba med min hobby, skrattar Magnus Östlund.

Mer läsning

Annons