Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slitsamt vara däckbytare

/
  • Magnus Frånlund jobbar på en av de cirka fyrtio bilar som han går igenom en stressig vårdag.
  • Conny Frånlund har sett många dåliga exempel i branschen och är positiv till Arbetsmiljöverkets inspektioner.
  • Ett däck kan väga mellan 10 och 25 kilo.

Våren är här, och det är lika med hårt jobb för de anställda på landets däckverkstäder. Men det är inte bara i däckbytartider som jobbet är slitsamt, få inom däckbranschen orkar jobba tills de fyllt 65 år. Därför har Arbetsmiljöverket beslutat att inspektera landets däckverkstäder i syfte att förbättra arbetsmiljön.

Annons

Inspektionerna kommer att utföras mellan april och oktober 2009 och innefattar 500 verkstäder med minst två anställda. Tunga hjul som hanteras utan hjälpmedel, buller och olämpliga arbetsställningar är vardag för många däckverkstäder. Många företag saknar även egna utrymmen för förvaring, vilket innebär tunga lyft för personalen.

– Det finns lösningar som gör arbetet skonsammare för kroppen, säger Minke Wersäll, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket. Vi ska se till att företagen blir medvetna om problemen och åtgärdar dem.

Det börjar närma sig lunchdags när ÖP besöker däckverkstaden Ringservice i Östersund, och de sex anställda har fullt upp.

– Nu är det mycket att göra, det går igenom närmare 40 bilar på en dag, berättar Conny Frånlund, 60 år, på Ringservice.

Hans spontana reaktion inför inspektionerna är positiv.

– Det låter perfekt att de ska kolla miljöbiten och säkerheten, för det händer ju saker. Och det finns säkert mycket som man inte ser fast man går omkring här hela dagarna, säger han.

är man rätt nöjd med sin arbetsmiljö. Här finns förvaringsutrymmen för däck på plats, samt truckar och andra hjälpmedel vid hantering av exempelvis stora fordon.

– Det har blivit stor skillnad, när jag började i branschen var det handkraft som gällde, berättar Conny Frånlund.

Men jobbet har också blivit tyngre då däcken blivit mycket större och tyngre.

– Det är många som kör Jeep nuförtiden. Ett däck väger mellan tio och tjugofem kilo, berättar Conny Frånlund.

aldrig skett någon olycka på Ringservice så finns det vissa risker i jobbet, för till exempel en explosion. Och enligt Conny Frånlund finns det verkstäder som fortfarande har ”stampade jordgolv”.

– Jag har sett många verkstäder som inte ens har haft bra belysning, och där varken golv eller annat är avtvättat.

– Ja, det gör det. Och visst finns det mycket belastningsskador. Men däremot har många kemikalier försvunnit.

Det saknas statistik på anmälda arbetsskador i däckbranschen. Att det är få som orkar jobba till 65 år förvånar dock inte Conny Frånlund.

– Själv har jag fem år kvar, säger han.

Mer läsning

Annons