Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinterstaden gör skäl för namnet

/
  • Ett lass till har fyllts på i Lugnviks bostadsområden. Snön tippas i bortre delen av industriområdet i Lugnvik, en bit bortom Jonsson & Paulssons industri. Jonny Sandmark kör lastbilen och Jan-Erik Sivertsson väghyveln.
  • Ett lass till har fyllts på i Lugnviks bostadsområden. Snön tippas i bortre delen av industriområdet i Lugnvik, en bit bortom Jonsson & Paulssons industri. Jonny Sandmark kör lastbilen och Jan-Erik Sivertsson väghyveln.
  • Björn Semb väntar på sin tur medan snöslungan fyller på kollegans lastbil. Att ta hand om snömassorna i Lugnviks bostadsområden kommer att ta två och en halv dag. ”Ska vi ta industriområdet tar det en dag till.”
  • En översnöad – snöslunga.
  • Lastbilar går i skytteltrafik till och upp på snötippen i Odenskog där det ligger 300 000 kubikmeter snö. För att inte snöberget ska kalva som en glaciär besprutas snön med vatten för att hårdgöra berget. Någon gång i september kan snöberget ha smält ned.
  • Precisionen är god när drivorna smalas av i omgångar. Sällan skadas staket och liknande. Men är något helt gömt i snö blir det inte mycket.
  • Snöslungan körs av Tore Åberg. Att fylla på ett lass tar mindre än någon minut. Sex lastbilar byter av varandra för att snöfrakten ska gå så smidigt som möjligt.
  • Med tv-kameran övervakar föraren flaket för att se att lastning och tippning fungerar som det ska.

Snö, snö, snö. Vinterstaden gör verkligen skäl för namn­et. Sysselsätter många gör snön också. En av dem är Björn Semb.

Annons

Björn Semb är lastbilsförare och kör bort snön, när stans snödrivor ska fraktas bort. Tillsammans med sju andra förare har han senaste dagarna jobbat med snön på gatorna i Lugnvik.

Vill det sig väl ur kommunens synvinkel, det är kommunen som betalar kalaset, så är det här sista gången som snö måste fraktas bort från området.

– I år kör vi bort en gång per område mot två–tre gånger tidigare år. Men det kan bli mycket snö i mars och april, då kanske vi måste ut igen. Det är vintern som avgör, säger Kenneth Winterqvist som leder kommunens snöröjning.

maskiner som ser till att snö tas bort.

Snöslungan som Tore Åberg kör är navet i arbetet.

Den slungar upp snön till lastbilar som i dag är sex till antalet.

– Ibland kan vi ha fler bilar, säger Tore Åberg.

Så fort en lastbil har fyllt ett lass byts den av med nästa. Förarna åker och tömmer lasten på en snötipp, och så tillbaka till snöslungan.

På en dag hinner varje lastbil köra bort 25 lass som är ungefär 25 kubikmeter stora.

När det står parkerade bilar där snön ska forslas bort brukar snöröjarna helt sonika låta gatan vara tills den är fri.

Den här vintern har kommunens snöröjare varit ute och gjort total snöröjning 15 gånger hittills.

Inget rekord ännu, enligt Kenneth Winterqvist.

– Det brukar vara ungefär 15 snöröjningar på en vinter. I fjol blev det 21 snöröjningar.

De mest prioriterade gatorna som Rådhusgatan, Färjemansgatan, Strandgatan och Kyrkgatan har röjts 21 gånger.

Även om kommunen dragit ned på bortforsling av snö växer sig de särskilda snötipparna allt större. På den största i Odenskog ligger 300 000 kubikmeter, alltså 12 000 lastbilslass.

Den tippen är långt ifrån den enda.

en tipp vid Jonsson & Paulssons industri.

All snö som plogas ihop på Frösön fraktas till en plats vid Lövtorpsvägen.

I Torvalla finns en uppsamlingsplats vid Fäbodleden som kommer att fyllas på om någon vecka när snön i Torvalla ska forslas bort. Innan dess ska Odensala vara avklarat, enligt Kenneth Winterqvist.

på snöröjning, men när maskinerna väl är ute är det andra tongångar.

– Folk brukar bli glada när vi kommer, säger Björn Semb.

Mer läsning

Annons