Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvärdering visar: Ökad kvalitet men inga besparingar

/
  • Vårdnära service har införts på Östersunds sjukhus. Ett 30-tal personer jobbar med kost, förråd, städ och transport.

Satsningen på vårdnära service har förbättrat kvaliteten i vården och en del arbetsuppgifter som inte gjordes tidigare blir nu utförda. Däremot har satsningen ännu inte inneburit några ekonomiska besparingar.

Annons

Det finns många viktiga arbetsuppgifter inom sjukvården som inte är direkt vårdarbete och som därmed inte behöver utföras av vårdutbildad personal. Det handlar till exempel om kosthantering, köksarbete på avdelningarna, inventering och beställning av material till förråd, städning av patientrum och transport av patienter, som inte behöver vård under själva transporten.

Det är här vårdnära service, VNS, kommer in i bilden. VNS ingår i ett större projekt inom Region Jämtland Härjedalen som benämns "Vem gör vad i vården?" där målsättningen är att alla medarbetare ska jobba på toppen av sin kompetens genom att flytta arbetsuppgifter till rätt kompetensnivå. Det innebär att en del av läkarnas nuvarande arbetsuppgifter tas över av sjuksköterskor. Enligt samma princip kan en del av sjuksköterskornas nuvarande uppgifter föras över till undersköterskor, som i sin tur kan få en del av sina arbetsuppgifter flyttade till VNS.

Totalt sett ska det här frigöra mer tid för patientarbete, vilket väntas leda till högre patientsäkerhet och en bättre upplevelse för patienten. Ett annat syfte är att tillvarata kompetens inom både vård- och serviceyrken och det väntas underlätta rekryteringen. Och VNS ses i sig som en möjlighet att rekrytera vårdpersonal eftersom de som ingår i servicepersonalen får chansen att se vården inifrån och kanske väljer att vidareutbilda sig med sikte på något av vårdyrkena.

I förlängningen finns också en målsättning att spara pengar när vårdpersonalen blir avlastade serviceuppgifter. Men det har inte skett ännu. VNS sysselsätter ett 30-tal medarbetare och det är tjänster som tillsatts utöver den tidigare organisationen. För att vården ska kunna omorganiseras utifrån modellen med kompetensförskjutning måste VNS byggas ut till en fullt fungerande organisation, enligt en rapport som gjorts av Kristine Bergström och Åsa Blomgren hos Region Jämtland Härjedalen. I dag är VNS-personalen i tjänst måndag till fredag, men i rapporten föreslås att VNS ska finnas på plats på sjukhuset sju dagar per vecka.

VNS-projektet drogs i gång på försök för drygt två år sedan och är nu utbyggt till att omfatta 13 av vårdavdelningarna på Östersunds sjukhus. Enligt rapporten uppfattas införandet av VNS som mycket positivt. Det frigör en del tid och dessutom utförs en del arbete som inte någon hann med tidigare. Rapporten beskriver också en annan tänkbar effekt: "Sedan patientnära städ infördes har vi inte haft stora magsjukeutbrott på avdelningarna, det är för tidigt att dra slutsatser om det beror på bättre städning, men det blir intressant att följa".

Läs mer om satsningen på Vårdnära service:

Vårdnära service har en viktig roll i arbetet på sjukhuset

Madeleine Frimert, undersköterska: – Jobbet har blivit roligare

Läs också

Region JH gick back med 239 miljoner – underskottet mindre än väntat

Patienter från Västernorrland opereras på Östersunds sjukhus

Stafettläkarna ska fasas ut inom psykiatrin

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner ÖP:s nya app här, till Iphone eller till Android.

Mer läsning

Annons