Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jämtländsk järnväg anses säker trots urspårningar

Sju incidenter har stoppat tågtrafiken i Jämtland under juli månad. Trafikverket får mer pengar för att komma ikapp med upprustningen av järnvägen men enligt tågforskaren Rebecca Forsberg är det privatiseringen som skapar de största problemen. – Trafikverket har tappat kontrollen, säger hon.

Annons

På onsdagen brann det på ett timmertåg i Pilgrimstad och två tåg spårade ur i Ovansjö respektive Stöde. I lördags var det ett tåg som spårade ur i närheten av Hoting och i fredags ett timmertåg i Krokom. En allt hårdare trafikerad räls slits som aldrig förr och det skapar problem för de tunga godstågen. Än så länge är incidenterna med passagerartåg relativt få, men enligt tågforskaren Rebecca Forsberg på Kunskapscentrum för Krismedicin är det bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka.

– Det är ganska mycket som är fel med den svenska järnvägen. Underhållet ligger efter och det handlar inte om utan när det händer en olycka med ett passagerartåg, säger hon.

Anslaget till järnvägen har nästan fördubblats från 2006. Ungefär 9 miljarder kommer att satsas årligen på underhåll av järnvägen fram till 2025. Trafikverket kommer att prioritera de åtgärder som har störst effekt för person- och godstrafiken nationellt. Men trots större anslag är det inte säkert att pengarna räcker för den upprustning som krävs. Henrik Sundquist är sektionschef för underhållsområde Mitt, Jämtland och Västernorrland, på Trafikverket. Enligt honom ökar samtidigt kostnaderna.

– Kostnaden på våra kontrakt till entreprenörerna ökar på grund av indexuppräkningar och för att vi nu skriver in mer saker i kontrakten, som förebyggande åtgärder. Det äter upp mycket av pengarna, säger han.

Sedan början av 2000-talet är den svenska järnvägen till stor del privatiserad. Det innebär bland annat att underhållsarbete och underhålls- och säkerhetsbesiktningar görs av entreprenörer som Trafikverket skriver kontrakt med efter upphandling. Enligt Rebecca Forsberg är det ett stort problem för kvalitén.

– Entreprenörerna vill ju tjäna pengar så de gör bara det som står i kontrakten. De ser saker som bör åtgärdas under inspektionerna men om de inte står i kontrakten så gör de inget åt det, säger hon.

I grunden handlar det om att kontrakten är dåligt skrivna och att det inte finns någon samordnad översyn över arbete som görs, enligt Rebecca Forsberg. Hon tycker att det krävs en systemförändring för att förbättra spåren och förhindra olyckor.

– Jag tror att privatiseringen måste kompletteras med bättre samordning. Som det är nu går pengarna till akuta åtgärder och pengarna räcker inte till långsiktigt underhåll, säger hon.

Henrik Sundquist håller inte med om kritiken. Han tycker att det funkar bra med de entreprenörer de anlitat för service av spåren i länet.

– De rapporterar in brister eller behov till oss och då tar vi ställning och gör prioriteringar och kanske lägger in det i andra arbeten, säger han.

Inför sin senaste publicering har Rebecca Forsberg intervjuat lokförare som säger att de inte får gehör för de problem de rapporterar in. Vissa vittnar om att de fått till svar att det inte finns pengar när de påtalat problem med rälsen. I norr är underhållet extra eftersatt eftersom det inte prioriteras. Samtidigt säger Trafikverket att de gör vad de kan och att de nya anslagen ska lösa problemen. Henrik Lundquist gör bedömningen att den jämtländska järnvägen är tillräckligt säker men att det alltid finns behov för mer.

– Vi får de pengar vi får och vi gör prioriteringar efter det. Vi gör åtgärder och när det inte funkar stänger vi vissa sträckor, som i Storlien, och sänker hastigheten, säger han.

Men även om det inte går att se en ökning av olyckor i Sverige efter privatiseringen har studier i Storbritannien visat att det nu sker en förändring i det avseendet och Rebecca Forsberg tror att samma sak kommer att hända här.

– Det börjar synas en ökning av antalet olyckor där. Det tar kanske tio, tjugo år men sedan syns det, säger hon.

Utredningarna kring olyckorna i Jämtland de senaste dagarna är inte klara men de flesta olyckor som skett har inträffat i Östjämtland. Det kommer att ske ett kontinuerligt underhållsarbete av spåren i Jämtland och vissa åtgärder kommer att genomföras för att förbättra kvalitén kring den alltjämt ökande tågtrafiken.

– Vi har planer på arbeten under 2014, -15 och 16. Vi har gjort ett rälsbyte i närheten av olyckan i Ovansjö och kommer att göra mer i det området. På Mittbanan ska det göras en del men inte så mycket på rälsen, säger Henrik Sundquist på Trafikverket.

Han bedömer att den jämtländska järnvägen håller måttet och säger att det inte ska finnas någon oro för att sätta sig på tåget.

– Absolut inte, säger han.