Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Järnvägssträcka kan öppnas varaktigt

Problemet med järnvägen vid Stora Helvetet ett par hundra meter från gränsen mot Norge kan vara på väg att lösas.
Regeringen har öronmärkt 100 miljoner kronor till åtgärder.

Annons

– Ministern har hörsammat våra krav. Jag är jätteglad för att hårt arbete lönar sig, säger den moderata riksdagsledamoten Saila Quicklund från Frösön.

Bland annat uppvaktade hon och representanter för Regionförbundet Jämtland för en månad sedan infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) om pengar för att få till stånd en svensk järnväg som bär fram till den norska gränsen.

Det var 29 november i fjol som Trafikverket stoppade all tågtrafik över den 150 meter långa och 28 meter höga järnvägsbanken vid Stora Helvetet alldeles nära riksgränsen. Banken hade då under kort tid satt sig två centimeter.

– Det är en stor rörelse på en järnvägsbank, säger Mats Olofsson som är trafikplanerare vid Trafikverket.

Just nu pågår provborrningar i den 137 år gamla järnvägsbanken för att ta reda på hur den är uppbyggd och av vad. Utifrån detta ska före maj dess hållfasthet vara beräknad.

Även om det visar sig att järnvägsbanken är stabil så kommer järnvägen från Storlien till Norge inte att öppnas förrän tidigast i mitten av juni då ett automatiskt skredvarningssystem beräknas tas i bruk.

Men järnvägsbanken är enligt Trafikverket inte funktionsduglig mer än drygt fem år till, då Norge har elektrifierat Meråkerbanan. Sträckan vid Stora Helvetet är icke elektrifierad och för smal för att det ska kunna ske.

Trafikverket har inlett arbetet med att utreda om Stora Helvetet ska få en ny och modernt konstruerad järnvägsbank, en järnvägsbro eller en bergsskärning som järnvägsspåren kan vila på.

Det ska mynna ut en i åtgärdsbeskrivning, en åtgärdsplan, som är regeringens krav för att börja betala ut pengar från det extra anslaget till den nationella infrastrukturplanen.

– Än har vi inte lösningen klar och därmed inte heller en prislapp, säger Trafikverkets Mats Olofsson.

Han har ännu inte sett regeringsbeslutet och de direktiv som följer med det. Men hans spontana kommentar är "lysande".