Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazz i världsklass på torsdag

På torsdag har Östersund besök av ett par av Sveriges absolut bästa jazzmusiker.
Suveräne Magnus Lindgren kommer med sin kvartett där Palle Danielsson är basist.

Annons

40-årige Magnus Lindgren, vars huvudinstrument är flöjt och saxofon, är en musikalisk allätare som gör lika spännande musik med stora orkestrar som med kvartetter eller rentav duospel.

Hans talang för att arrangera större orkestrar har ofta jämflörts med Quincy Jones´ och inte oväntat var den första LP Lindgren köpte som ung Michael Jacksons "Thriller", producerad av Jones.

Lindgren ses som en av de tre-fyra ledande yngre jazzmusikerna i Sverige tillsammans med Goran Kajfes, Per Texas Johansson och några till, samtliga i världsklass.

Sedan många år ingår han även i Nils Landgrens Funk Unit, en konstellation som regelmässigt säljer ut stora konserthallar utomlands. Själv gillar han variationen i olika sättningar och olika musikaliska uttryck.

Besöket i Östersund hos Jazz i Jemtland ingår i en fem dagars rundtur i Norrland och innan dess hinner han spela med Robert Ikiz och Daniel Lemma i Istanbul. I våras gjorde han duospelningar med virtuose sångaren Bobby McFarrin, gav ut storbandsmusik, spelade med Dalasymfoniettan och Orphei Drängar.

– Jag gillar att blanda, det är viktigt med variation.

Och kvartetten släppte för inte så länge sedan skivan "4"?

– Jag funderade på material till den sättningen och först pratade vi om att välja ut bra standardlåtar. Men så kände jag att det vore betydligt roligare med nytt material, så jag skrev ihop ett antal kompositioner.

Och det är dem ni spelar vid besöket i Östersund?

– I första hand, ja. men det kan nog bli några standards också.

Hur vill du beskriva den här musiken?

– Jag har använt tonala element som känns typiska för nordisk musik och det känns bra.

Sökte du just sådana harmonier och uttryck?

– Njae, det blev så när jag väl satte mig ner och skrev. Jag försökte hitta melodin, sedan spelar också medmusikerna stor roll, inte minst Palle har väldigt stor betydelse för den här gruppen, vi får en öppen atmosfär.

– Men jag letade inget specifikt uttryck, tycker inte man ska fundera för mycket så utan främst gå på känsla, åtminstone för min del blir det bättre så.

Så vad är skillnaden mellan full orkester och kvartett, är du mer inne på improvisationer just nu?

– Nej, det är viktigt att kunna ha improviserade partier också när det är stora sättningar. Men exempelvis med McFarrin visste jag inte när jag gick på scen vad vi skulle spela, det var fullständigt öppet.

Låter läskigt - eller är det extra kul?

– Både och. Han har sådan enorm erfarenhet och kapacitet så det är egentligen bara att åka med när han kör.

Men med kvartetten åker du inte med utan då är det du som styr?

– Njae, alla drar tillsammans, vi har en bra gruppdynamik, även om jag skrivit själva grundkompositionerna och det är jag som initierat kvartetten.

Konserten är uppdelad i två set om 50 minuter vardera.

• Torsdag 25 september 19.30 Storsjöteatern

Annons