Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jennies djupdykningar

Det värsta hon vet är djupa vatten och mörka rum.
Alltså har hon gjort fotoprojektet "Den tomma mängden" längst ned i den nya kraftstationen i Hissmofors, i de svartaste av hålrum

Annons

– För mig är en kraftstation ett koncentrat av allt som är farligt. Det var väldigt obehagligt att ta bilderna eftersom jag känner att de här vattenmassorna är ostoppbara. Men det är också obehaget som varit min drivkraft.

Jennie är född och uppvuxen i Östersund och fotade redan på gymnasiet. Hon har en treårig fotoutbildning i London och en master i Göteborg i bagaget när idén kom upp att fota kraftverksbygget i Hissmofors.

– Jag var där en stor del av hösten 2013 och ända fram till nyåret, strax innan vattnet släpptes på. Det var både läskigt och roligt, bara att befinna sig därnere kändes onaturligt. Men alla som jobbade har varit väldigt snälla och hjälpsamma.

När vattnet tryckte på utifrån kändes det i hela kroppen:

– Där var ett starkt ljud som från ett blåsinstrument, det glömmer jag inte.

Bilderna är fotade analogt och i färg, men ser ut att vara svartvita, för det enda som fanns att se var den grå betongen och skuggorna:

– Jag letade nästan maniskt efter de rätta vinklarna, när man fotar analogt måste man skärpa sig lite mer, tycker jag.

Utställningen har tidigare visats i Malmö, där hon numera bor, sånär som på en del printar. Jennie gillade London, men där var dyrt och svårt att hitta jobb.

– Jag gilla att undersöka just det som finns i titeln, ett tomrum som är omgivet av något annat, hålet som inte är något men ändå finns. Och så mörkret. Det är teman jag gärna fortsätter jobba med.

Lennart Jonasson som driver Galleri Mono inleder nu en svit utställningar med fotografi och kommer närmast att visa Elisabet Olsson och egna bilder:

– Jag siktar på att bli stans fotogalleri, också för att peppa mig själv att ställa ut eget material, säger han.