Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jensen har ett eget rum

Emil Jensen ”I det nya landet”

Storsjöteatern, salongen, fredag

Annons

– Efter några öppna repetitioner i bland annat Stockholm och Lund är det nu dags för den riktiga turnépremiären, här i Östersund.

Emil Jensen inleder kvällens konsert med att skämtsamt smörja Östersundspubliken. För att kort därefter prata om hur han gärna skulle vilja göra rent positiva föreställningar, men att det alltid händer något i världen och hans liv som rubbar det. Senast, som jag tolkar det, ett uppbrott i en relation.

Just hoppen mellan humor och allvar är en del av hans särart. Han har ett helt eget rum i svenskt musikliv, där pop och poesi och allt möjligt mer blandas. Uttrycket är bara hans.

I Storsjöteaterns salong är de sju främsta raderna i princip fulla, och där bakom sitter några spridda skaror. Kanske hade arrangören överskattat Jensens popularitet, kanske skrämde de nästan 300 kronorna bort många av Jensens unga fans, kanske skulle det ha varit en mindre lokal.

Men samtidigt är det svårt att tänka sig konserten någon annan stans. För det är ingen vanlig popkonsert, utan precis som utlovat en föreställning. Två timmar lång, med paus, videoprojektioner och ett finkänsligt tvåmannaband som backar Jensen, som i sin tur har bland de mest förberedda, genomtänkta och välskrivna mellansnack man kan tänka sig. Hur han kan lagra allt i huvudet är smått förunderligt.

Jensen är lite Tage Danielssonsk i hur han kombinerar ordvrängeri, humor, allvar, samhällsanalys, skarpa politiska ställningstaganden och mjuk humanism.

Och precis som med Tage Danielsson kan jag ibland bli lite matt av ordtrixandet och det bitvisa rimmandet. Det kan gränsa till ett briljerande.

Det hugger till ordentligt inför och under sången "Till och med dom". Innan pratar Jensen om något till synes högst privat, om ett uppbrott under den – i stora delar av Sverige – soliga sommaren 2013. Om hur Bill Withers sjöng "Ain't no sunshine when she's gone", men i det här fallet hade fel. Hon var borta, men solen sken obarmhärtigt.

Och singeln "Radioaktivitet", som på skiva gästas av Klara Södergren från First Aid Kit, har en hitlåts melodiska självförtroende.

På grund av tidningens pressläggning hann inte undertecknad stanna kvar hela konserten.